Lagom intervall för mobilbyte?

Min erfarenhet är att en mobil håller för ungefär 3-4 års dagligt användande om man använder den lite halvmycket så där. Använder man mobilen lite, typ kontantkortsmobil, kan man lätt få den att hålla något eller några år till. Ett sådant exempel är den mobil jag själv köpte 2003 som sedan min mamma tog över 2004 för att sedan använda fram till att hon fick en egen mobil av nyare modell i samband med sin 60-årsdag. Januari 2010. Då var mobilen 6 år gammal och hade, om jag kommer ihåg rätt, inte värre ålderskrämpor än att batteriet började bli lite gistet. Modern ringer dock kanske något samtal i veckan eller något ditåt. Mobilen hon fick 2010 är hon för övrigt mycket nöjd med. Hon använder kanske inte blåtandsfunktionen så mycket och kameran kanske inte direkt går i ett, men hon trivs med att ha en vikbar telefon.

Själv hade jag min första mobil i drygt 2 år, varefter den fick bli reservtelefon några år, trots att den noga räknat hade en lättare fuktskada. Min andra telefon fick en smäll efter ungefär ett år, det var då jag köpte den telefon som mamma sedan fick ta över, vilket kom att bli min sista Nokia. Hittills i alla fall. Därefter köpte jag en Sony Ericsson som jag i alla fall då tyckte var snygg. Tyvärr var knapparna minimala och specifikationerna lite märkliga så den telefonen hade jag inte mer än 1 ½ år innan jag köpte min första vikbara telefon, också min första kameratelefon. Vill minnas att detta var någon gång i slutet på 2006 men jag är inte säker. Denna telefon var väldigt trevlig, inte minst för att knapparna nu var så stora att jag kunde manövrera telefonen hyggligt med vantar på, vilket var en njutning. Den telefonen behöll jag också i ungefär två år. Efter dessa två år så tog jag ut en ny telefon på abonnemanget. Jag kunde då gå upp i prestanda helt enkelt för att jag då börjat ringa så mycket att jag valde ett dyrare abonnemang. Den nya telefonen hade en kamera som dög betydligt mer till än den gamla, faktum var att vissa av bilderna till och med fick godkänt av en fototok som jag, displayen var klart bättre och knappsatsen var nästan lika bra. Men detta var den första telefon jag haft som det varit problem med. Den kunde stänga av sig själv då och då vilket kunde vara nog så irriterande. En eller ett par gånger så hände detta under samtal. Detta hände efter att jag om jag ska vara ärlig tappat den i marken några gånger så jag brydde mig inte om att reklamera felet. Dessutom hade höljet spruckigt på ett ställe på baksidan och det knakade och gnekade en del i telefonen. Det fick bli min sista Sony Ericsson. Efter två år hade jag också börjat på det som är mitt senaste jobb och touch-tekniken hade kommit. Jag valde då att för första gången i mitt liv köpa en telefon direkt vid lansering. Det blev en Samsung Galaxy Mini. Den har tickat och gått sedan dess med berömvärd precision och har inte behövt mer skötsel än laddning, avputsning och en omstart då och då.

Den kände jag för att byta ut nu. Denna gång köpte jag dock inte en telefon direkt vid lanseringen utan valde en modell som kom i höstas, med resultat att den nu sjunkit en del i pris (ja jag kan vara lite snål ibland). Även denna gång en Samsung. Som heter något på mini (nej jag är ingen vän av phablets). Samsung Galaxy S3 Mini.

Och kan konstatera att två år är nog lagom intervall att byta telefon, för precis allting är nämligen tre snäpp upp. Skärmen är större, lite på gränsen till att jag når den med hela handen faktiskt, men framförallt mer högupplöst. Telefonen är åtminstone nu i början ruggigt snabb, musikspelaren har numera överkapacitet så jag slipper ha volymen på max, mobilen maxar numera mitt abonnemang när det kommer till surfhastighet, kameran är numera så pass bra att den är ett seriöst komplement till en digitalkamera och så vidare.

Det har helt enkelt hänt så mycket på ett och ett halvt till två år att jag märker en tydlig skillnad. Så jag tycker nog att tätare än så ska man inte byta mobil. Kan man vänta längre? Ja helt klart, men vänta helst inte så länge att din gamla mobil verkligen tokrasar. Det kan bli jobbigt om det nu skulle hända något eller vara något fel på din nya mobil.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

