Konsten att göra rätt

När man har en blogg där man skriver ned sina funderingar de gånger man tycker att de förtjänar en plats i offentligheten blir det ofta lätt så att man skriver bara när det är någonting man är missnöjd med. Det kan vara något samhällsproblem,  något företag, någon myndighet eller så finns det personer som använder bloggen som en slags kurator och skriver av sig allt jäkelskap man möter i livet.

Jag misstänker, på goda grunder,  att min egen blogg, som jag sitter och skriver på nu, inte utgör något undantag på den punkten. En variant som jag har för mig är att stundtals klaga på när jag tycker folk klagar för mycket på någonting.

Låt mig nu helt och hållet göra ett undantag från den regeln och istället skriva om några stycken som gjort helt rätt.

Till att börja med måste jag nämna miljonlotteriet och inte minst Åsa Fredriksson, deras informationsansvarige. I samband med att jag sa upp min lottoprenumeration därifrån skrev jag ju ett blogginlägg om varför jag gjorde det. De inlägget kan du läsa här. Som ni kan se i det inlägget har det blivit ett av mina mest kommenterade och kanske mest besökta inlägg. Det intressanta här var att jag informerade miljonlotteriet om vad jag skrivit via deras hemsida och den vägen kunde min korrespondens med Åsa (Fredriksson) börja. Vi har ju alltså haft mailkontakt också. Detta innebär att jag fått ta tillbaka delar av kritiken som helt enkelt visade sig vara obefogad och mycket annat har hänt sedan dess. Deras vinstsortiment har förändrats och den del av min kritik som rörde lite märkligheter i värderingen har också fått sin förklaring.

Så totalt sett får miljonlotteriet guldstjärna för deras sätt att bemöta min kritik. Faktum är att mot slutet av diskussionen runt detta blogginlägg har jag fått rycka in till miljonlotteriets försvar istället. Sannerligen ingenting jag var beredd på när jag skrev inlägget.

Guldstjärna får också NetonNet, som gjorde sig skyldig till en kommunikationsmiss gentemot en släkting till mig. Släktingen ifråga klagade på Google+ och NetonNet redde ut det hela i kommentarsfältet till hans postning. Det ger helt klart guldstjärna.

Detta alltså om hur jag tycker att det ska gå till. Nästa inlägg då är jag tillbaka i mallen och förklarar hur det inte ska gå till!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konsten att göra rätt

  1. Åsa Fredriksson skriver:

    Tack för de fina betygen!
    Det glädjer mig att du nu har en annan syn på Miljonlotteriet och jag vill tacka dig att du ger oss upprättelse här i din blogg. Hoppas att detta inlägget kommer lika högt upp på Google som det, i mina ögon, tråkiga inlägget om att du vänder Miljonlotteriet ryggen.

    Med vänliga hälsningar Åsa Fredriksson, Kommunikationschef Miljonlotteriet

  2. foto136 skriver:

    Alla kan göra fel. Även bloggare som inte läser på ordentligt eller helt enkelt har kunskapsbrister (som om Exxcent, Einhäll och lotterilagstiftningen) och lotterier som har ett vinstsystem med vissa brister (som i fallet med presentkorten, som i stort sett inte existerade och det kunde vara mer av även nu). Det gäller att vara saklig och rättvis. Något jag alltid strävar efter att vara (men inte alltid lyckas med, vilket jag säkert inte är ensam om). Det är alltid trevligt när man lyckas och får kredit för det.

    Google kan jag ju inte styra över, å andra sidan är ju alla kommentarer med där (och en länk till det här inlägget) så de engagerade läsarna kan ju få hela helheten. Vilket jag tror är det allra bästa faktiskt (jag är svag för helheter).

    En nåd att stilla bedja om är att någon av de berörda i inlägget jag skrev EFTER det här visar prov på samma goda omdöme.

Kommentera

