Hastigheten som försvann

Under min tre år korta och i ärlighetens namn inte särskilt framgångsrika tid som sportskytt så cyklade jag vid ett tillfälle från hemmet till den skjutbana där jag skulle vara och tillbaka (detta var en första tur för att se ungefär hur vägen såg ut och så). Det var en tur på 1,6 mil och det tog oss i runda slängar en och en halv timme. En medelhastighet på cirka 13 km/h. Min pappa undrade när vi kom tillbaka hur i all sin dar det kunde gå så segt. Sedan undrade han om jag inte visste att man behövde ha luft i däcken (jag hade alldeles för lite).

Det är, så vitt jag vet, mitt livs långsammaste cykeltur. På andraplats i den tävlingen ligger två tillfällen när jag cyklade från där jag bor numera, i Rimbo, hem dit jag då bodde. En tur på 19 km som tog mig 1 timme och 15 minuter. I ena fallet beroende på att jag cyklade en damcykel i standardversion, i det andra fallet beroende på en kombination av olämpligt växelval och en ventil som gjorde att jag inte hade så mycket luft i däcken som jag borde.

Numera går det snabbare. Mycket snabbare ibland. Medelhastighet över 25 km/h förekommer numera men ligger i allmänhet på mellan 22-23 km/h.

Hur kom jag nu att tänka på detta?

Jo, jag har varit ute och cyklat idag. Finsta tur och retur. Google Maps hävdade att turen skulle vara på 16,6 kilometer medan min cykeldator hävdar 17,2 kilometer. Det är fullt godkänd precision. Cykeldatorn visar 3,6 procent mer än Google Maps.

Men tidsåtgången var kalkylerad helt åt helskotta, med förlov sagt. Google Maps hävdade att jag skulle behöva 38 minuter bara för utresan! Jag reagerade på den uppgiften direkt när jag såg den så jag bestämde mig för att testa. Så på utvägen tog jag det medvetet lugnt, ännu mer än vad motvinden krävde. Passade dessutom på att missa växelvalet i ett par uppförbackar som således gick riktigt segt. Det gjorde att dessa 8,6 kilometer gick lite segare än vad de brukar göra. De tog närmare bestämt ganska exakt 26 minuter. När jag cyklade medvetet långsamt så tog det 12 minuter kortare tid än vad Google Maps angav. Eller, annorlunda uttryckt, 32 procent kortare tid. 32 procent!!

Det slutar dock inte här. På hemvägen däremot kände jag för att dra på så mycket jag nu var mäktig (jag är inte elitcyklist och har ingen racercykel). Hemvägen tog då 22 ½ minut och då tog jag en omväg på slutet för att få lite variation. Och den förlängde turen med en kilometer, eller ungefär 2 ½ minut. Om jag, motionär i god form men absolut ingen elitcyklist, verkligen drar på och får hjälp av lite medvind, cyklar jag alltså 47 procent snabbare än vad Google Maps anger. 47 procent!!

Så varför gör jag en så stor sak av detta? Cykelfunktionen är på betastadiet, rapportera in som ett problem att de, när de beräknar tempot för cyklister, räknar med en 11-åring som inte lärt sig pumpa däcken eller en gubbe/gumma som tar det lugnt med ålders rätt.

Problemet är att det är inte bara Google som gjort den här tabben.

Samma misstag har även, bara för att nämna några få, ett antal gatukontor gjort, samma misstag gör hundratals gångare i Norrtälje kommun varje år. Samma misstag har även organisationer som NTF och Trafikverket gjort.

Och det är här det blir allvarligt. Medelhastigheten på min cykeltur hem var 25,54 km/h. Gränsen för när risken för allvarliga skallskador är överhängande går vid just 25 km/h. I denna medelhastighet har jag dock räknat med den lugnare cykling som är fullständigt nödvändig på gång/cykelbanor bland annat eftersom jag måste ta hänsyn till just gångare.

Ute på landsvägen eller om du är på en folktom cykelväg är hastigheten alltså högre. Maxhastigheten under dagens cykeltur var 36,51 km/h.

  1. Normal gånghastighet är cirka 5 km/h. 6 om man vet vart man ska och har fart i steget.
  2. Normal hastighet för en vältränad men inte elittränad cyklist kan antas vara dryga 20 km/h i stan på planmark. Raksträckor och nedförbackar betydligt högre.
  3. Genomsnittshastigheten för bilar i stan blir sällan högre än 30 km/h

Ni hajar vart jag vill komma va? Att klumpa ihop cyklister och gångare utan att ge dem separata körfält är ingen bra idé. Att promenera tre personer i bredd med lite lagom svängrum mellan dem så att en cyklist måste plinga som en galning och tvärnita för att komma förbi på en gång/cykelväg är bara respektlöst. Men det blir värre.

  1. Cyklar ska enligt lag hålla sig så långt ut till höger som möjligt, tror till och med att det rekommenderas i lagtext/förarbete att man ska köra i väggrenen.
  2. Marchfarten för en van cyklist ute på landsväg är alltså så hög att risken för dödliga skallskador är överhängande. För inte så länge sedan hamnade jag som bilförare bakom en cyklist som höll cirka 35 km/h enligt min hastighetsmätare. I en ganska brant uppförsbacke! Nu förstår ni kanske varför jag påpekar hela tiden att jag inte är elitcyklist…

Alltså: För det första bör rekommendationerna om cyklars placering på vägbanan ändras så att man istället rekommenderar cyklisterna att ligga till höger men tydligt inom körfältet (det sista med tanke på gångare). I detta sammanhang bör även NTF/Trafikverket gå ut med hur bilister och inte minst lastbilsförare ska köra om en cykel. Att tvinga ned en cyklist i vägrenen är t.ex. inte okej!

Sverige bör dessutom följa i de centraleuropeiska ländernas spår och lagstifta om att cyklar ska ha två separata bromsar (läs handbroms fram blir lag). Riskerna om en cykel tappar bakbromsen mitt i en härlig nedförsbacke (styvt 30 rakt in i den lokala PRO-föreningen på promenad är ingen höjdare, inte 30 km/h in i närmsta förbipasserande bil heller) är alldeles för stora för att man ska blunda för den. I samband med detta kan NTF/trafikverket få gå ut med information om att man ska använda handbromsen också!

Sist och slutligen. Ska vi ha en hjälmlag, vilket jag tycker att vi ska. ska dess huvudsakliga uppgift vara att hindra vuxna cyklister från att bokstavligt talat slå skallen av sig. Inte hindra våra barn från skrapsår som ger föräldrarna hjärtsnörp i tio minuter.

Måste jag välja mellan ett barn som får otäcka skrapsår och ett barn som blir föräldralöst eller får se sin mamma eller pappa bli ett vårdpaket föredrar jag den oroliga föräldern. Borde inte NTF och Trafikverket också göra det???

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

