Äntligen!

Det har gått två dagar sedan jag blev uppmärksam på ett inlägg på en annan blogg som verkligen överraskade mig – positivt!

Mikael Schultz skrev ett blogginlägg på Vi Bilägares hemsida om folk som kör för fort med släp. Inlägget är befriande för alla inlägg från motorjournalister brukar antingen försvara momsande (alltså när man ligger lite över hastighetsgränsen) eller mer eller mindre förespråka fri fart.

Det här var dock annorlunda och tog upp tre bilister som författaren kommit i kontakt med som kört alldeles för fort  med släp och han försöker inte ens försvara dem – tvärt om!

Just dessa exempel förtjänas att nämna igen, och varför de är olämpliga.

  1. En Volkswagen Passat med hyrsläp som kör i åtminstone 130 km/h. Just att det är hyrsläp hör absolut till saken eftersom det gör att man kan misstänka att föraren är ovan vid släp. Att räta upp en släpvagn som exempelvis fått problem med lastförskjutning i 130 km/h är ingen lämplig nybörjarövning. Mikael Schultz uppskattar nämligen bilens hastighet till minst 130 km/h. Alltså minst en hastighetsöverträdelse på 50 km/h. Släpvagnen kanske var tom tänker kanske någon. Okej, så man kör bara ut den tomma släpvagnen dit den ska lastas. Jag måste säga att jag förstår den nybörjare som slarvar med någon anslutning i det läget (“det är ju bara en tom vagn”). Återigen, att tappa kontrollen över en släpvagn i 130 är inget att rekommendera, speciellt om du är ovan.
  2. En BMW med öppen släpvagn med last i form bräder som håller minst 120 km/h. En bräda börjar glida mot de andra och kommer loss. I 120 km/h… På tät trafikerad motorväg. Ingen höjdare…
  3. En Volvo XC70 med mycket stor husvagn i lite mer än 120 km/h. Stor släpvagn alltså. 1000-1500 kg antagligen. Så har vi det där igen. Husvagnens bromsar är t.ex. helt säkert inte byggda för att kunna bromsa den från 120 km/h. Så skulle den lossna eller behöva bromsas av andra orsaker så räcker inte bromsarna till. Vad som händer om man exempelvis behöver avbryta en omkörning eller på annat sätt göra en undanmanöver i 120 km/h är nästa historia.

Det finns en anledning till att hastighetsgränserna finns. Ta reda på den och se sedan om du håller med om det.

För första gången verkar en svensk journalist ha insett att fartgränser har sina poänger. Men han skriver faktiskt inte om varför det är så puckat. Det kanske kommer i nästa blogginlägg?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s