Gratis kan vara riktigt osmakligt

Gratis är gott brukar man säga. Men jag måste få lov att säga efter det jag upplevt för endast några få timmar sedan att det finns gränser för när gratis är gott och när det slutar med det.

Jag har, vilket jag nämnt tidigare i bloggen, en Samsungmobil med Android (version 4.1 för att vara noga). Googles operativsystem för telefoner och surfplattor. Till Android hör mobilversionen av Google Maps och Google Navigation. Fram till nu har Google Maps fungerat utmärkt för mina ringa behov och även Google Navigation har fungerat för mina, ännu mer ringa, behov.

Idag bestämde jag mig för att testa cykelläget på Navigationsfunktionen och ta mig till Sundsta Säteri, en anläggning som ligger ungefär 1 ½ mil från min bostad som har betydligt mer än Säteri. Vägen som Navigationen föreslog var intresseväckande från början till slut och visade mig verkligen på många vägar i närheten av där jag bor som jag inte hade en aning om att de fanns. Och det finns bra anledning till det. Idel gropiga grusvägar, vanligtvis den sämsta sorten, ni vet den där sorten med gräs i mitten och tämligen rikligt med gropar där gruset fortfarande är bart. Efter två mils cykling var jag äntligen framme.

Kom nu ihåg vad jag skrev ovan om hur långt det är till Sundsta. Småvägarna hade alltså gjort cykelturen en halvmil längre. Eller drygt trettio procent längre. Dessutom på sämre vägar. Jag har inte kunnat säga bestämt hur mycket restiden förlängts, men jag kan lova att det är åtskilligt.

Efter att ha varit hemma en stund, ätit och duschat och lite så bestämde jag mig för att cykla dit en gång till, men denna gång endast använda navigationsfunktionen som stöd och välja lite större vägar.

Det gick inte alls. Navigatorn gav så konstiga instruktioner att jag gång på gång åkte vilse. Till slut avbröt jag färden när jag visste var jag var någonstans och med understöd av Google Maps och mitt eget lokalsinne hittade jag tillbaka och kunde konstatera att jag kört 14,5 kilometer dit och endast behövde köra cirka 8,5 kilometer för att komma hem.

Google Navigation ger alldeles för många röstinstruktioner. Medan du kör längs en väg kan du få höra “Kör åt nordväst” – “kör åt norr” – “kör åt öst” inom säg hundra meters färd. Och du har inte vid något tillfälle passerat en korsning. Mitt i alltihop kan du få höra att du ska köra åt sydost istället – den har nämligen upptäckt att du kör åt fel håll, men du får inga instruktioner om att vända.

Dessutom kan du få se på skärmen att du helt säkert befinner dig ute på en äng. Vägbanan du har under fötterna/hjulen fungerar som utmärkt lögndetektor för det påståendet.

Summa sumarum: När man verkligen behöver navigatorn, ute på småvägar där man inte hittar, så är den fullständigt värdelös. I all synnerhet om man kör utanför stadskärnor där man mycket väl kan upptäcka att den föreslagna färdvägen inte är färdbar (var på gränsen ett par gånger idag).

Hade jag betalat för programmet hade jag med stöd av konsumentköplagens §16, tredje stycket begärt att få pengarna tillbaka. Där står nämligen att man har rätt att produkten anses felaktig om Varan “…i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.” Och jag anser absolut att jag har fog för att kunna förutsätta att en navigationsfunktion hjälper mig om jag kör vilse och säger ifrån om jag efter en korsning kör åt fel håll. Jag tycker mig också ha fog för att förutsätta att en navigator inte blir alldeles totalsnurrig så fort man avviker det minsta från föreslagen rutt.

Om produkten i laglig mening anses felaktig har man rätt att begära avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning om man avhjälpt felet själv eller rätt att häva köpet. I detta fall skulle jag säga att endast det sista hade varit aktuellt om jag nu betalt för programmet.

Det har jag inte.

Men Gratis smakade verkligen inte gott den här gången och trots att jag märkt att Google lärt sig att jag kör lite snabbare än 13 km/h måste jag säga att Google ligger lite på minus just nu.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

