Ett ärorikt förflutet betalar inte hyran

Du tronar på minnen från fornstora da’r
Då ärat ditt namn flög över jorden.

De två första raderna på svenska nationalsången är ord som manar till eftertanke när det kommer till en del av våra storföretag. Och med “våra” menar jag i detta globaliseringens tidevarv inte bara Sveriges utan världens, företrädesvis västvärldens, storföretag.

En av mina favorithackkycklingar när det kommer till den saken är GM, General Motors.

Under slutet på juli kom registreringsstatistiken för andra kvartalet detta år som visade att GM nu gått om Toyota när det kommer till antalet registrerade bilar.

Låt mig nu få påpeka en sak: Spar champagnen ett tag tills ni verkligen har något att fira.

Det första problemet för GM är att de inte tjänar särskilt mycket pengar på varje bil. När jag sätter mig ned och jämför de tre största bilfabrikanterna i världen ser det väldigt dystert ut för GM när det kommer till vinsten. Vinsten, fördelad på antalet registrerade fordon (detta för att kunna jämföra olika stora bilföretag på ett rättvist sätt), ligger klart under de två andra jättarna (Toyota och Volkswagen). Tre gånger lägre än för Volkswagen och otroligt mycket lägre än för Toyota (som måste tjäna pengar på något annat, vinstmarginalen är bara otroligt hög). Mitt tipps till GM är att vänta med att öppna Champagnen tills de tjänar mer pengar per bil än vad VW Group gör. 10 procent av försäljningsvärdet kan vara ett bra mål också (de ligger nu på knappa 3 procent, Volkswagen ligger på 9 procent).

Nu är det så att jag misstänker att den Champagnen kommer att bli ganska vällagrad. GM har nämligen attitydproblem. Och det är här de två första raderna i svenska nationalsången kommer in.

GM är ett av världens äldsta bilföretag, grundat redan 1908 och är koncernen bakom den klassiska amerikanska lyxbilen Cadillac och USAs motsvarighet till Volkswagen, den enkla men robusta och hållbara Chevrolet. Chevrolets “lilla” V8 (den var på slutet på 6,6 liter, knappast en liten V8 med europeiska mått) är en av världens i särklass mest producerade motorer innan den lades ned 1981.

Men:

Cadillac har idag problem med att deras bilar inte säljer utanför USA och Chevrolet har bara snäppet bättre rykte om man tittar på exempelvis Top Gear än vad Skoda hade vid återintroduktionen i Sverige 1994. GM-koncernen står också bakom den enda bil, mig veterligen, som vid ett generationsskifte fått sämre betyg i EuroNCAP än sin föregångare (min favorithackkyckling Chevrolet Matiz).

Den senare bilen, som för övrigt slutade produceras 2009, produceras av Daewoo’s bilavdelning som numera heter GM Korea. Den svenska motorjournalisten Robert Collin har vid något tillfälle kommenterat nya bilars kvalité med att den som hävdar att det inte görs några dåliga bilar idag har aldrig kört en Daewoo. James May har vid ett tillfälle i programmet Top Gear recenserat Chevrolet/Daewoo Aveo som att om man köper den så köper man den beroende på att man inte provat något annat (här ska sägas att James May är den på Top Gear som är helt klart mest förtjust i småbilar och äger privat en Fiat Panda!).

GM köper alltså upp ett märke känt för att göra skitbilar och gör dessa bilar ännu sämre. Detta toppar man med att döpa om företaget som producerar skräpet från Daewoo motors company till GM Korea som för att ära dem medlemskap i familjen. GM ser sig uppenbarligen som världens främsta biltillverkare. Något som alltså stämmer väldigt dåligt med verkligheten.

Som grädde på moset rapporterades i slutet av juli hur några anställda inom just GM manipulerat med förbrukningssiffror och monterat in små och snåla motorer i bilarna som testats för förbrukning, motorer som inte går köpa med de aktuella bilarna. Ett antal höga direktörer och andra anställda har naturligtvis fått focken, men tillsammans med allt annat är budskapet tydligt – GM har attitydproblem.

Från GMs tid som Saabägare finns också åtskilliga rapporter som talar i samma stil: GM klarar inte av olikheter utan toppstyr och gör vad som helst (eller nästan) för att uniformera alla tillverkare till att göra samma sak – billigt skräp.

Nu är de köpare som köper billiga skräpbilar rätt priskänsliga (eller jäkligt snåla för att vara mer rakt på sak!) så man tjänar inte så bra med pengar på dem.

Så det lär dröja innan GMs vinstmarginal per bil går över 10 procent!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s