Lite iakttagelser vid månadsskifte

Det är ju den 1 augusti idag. Ny månad. Det gör det möjligt till en del iakttagelser som har att göra med just detta med månadsskifte som jag tänkte delge den lilla skara som läser min blogg.

  • Jag har sedan en tid fått kläm på varför Google föreslår så låg medelhastighet när jag cyklar. Det beror dels på att den i grunden tänker sig rätt låg hastighet när man cyklar, men också på att problemet jag tidigare berört med att engagerade cyklister då får uppskattningar om tidsåtgång som är helt åt pepparn löser sig med tiden. Google lär sig nämligen hur fort du cyklar och justerar i samband med månadsskiften.

    Sedan har vi den andra punkten, detta är noga räknat en iakttagelse från förra månadsskiftet. I samband med detta månadsskifte la jag nämligen märke till att datorn justerat upp min beräknade medelhastighet med 3 km till ungefär 16,5 km/h (istället för 13). Dessutom är denna medelhastighet inte så tokig som jag skulle kunna tro eftersom detta mätvärde gäller inklusive pauser. Det mätvärde jag jämfört med tidigare är cykeldatorns värde och den räknar av pauserna.

  • Google har justerat både utseende och funktion på cykeldelen på navigationstjänsten så att numera är det möjligt att välja färdväg innan man startar. Den vägen är det möjligt att komma runt problemet med kostigsvägledningar (se blogginlägg från 13 juli).
  • I samband med att jag satte igång den uppdaterade navigationsrutan får man upp en ruta där Google frånsäger sig ansvaret om du använder tjänsten medan du kör och krockar (har jag inga problem med), kör fel, blir ledd vilse eller får felaktig information. What?!! Den texten har jag problem med! Vad 17 är det för stil? De frånsäger sig ansvaret för om jag kör fel på grund av brister i en navigationsfunktion? En beta förvisso, men i alla fall. Börjar det inte bli tid att göra en skarp version förresten.
  • Nu har jag siffror på hur fel Google Nu faktiskt mäter om hur mycket jag cyklar. Jag skrev upp vad cykeldatorns totaldistansmätare visade i början på månaden och kan därför tala om att inklusive några småturer där jag inte satte på cykeldatorn cyklade jag 27 mil under juli. Google Nu hävdar 8,1 mil. Detta blir dock lite allvarligare av att jag tagit en del turer där ganska mycket grusväg finns med. Och där går det ju inte ens fort.
  • Jag räknar ihop alla kvitton för den gångna månaden en gång varje månad. När jag gjorde det för juni så kom jag också fram till att jag betalade 300 kronor mindre än om jag betalat kontant och därför bara i hela kronor. Någonstans misstänkte jag att denna skillnad skulle kunna variera en del månad för månad. Det gör den också. I juli betalade jag 1,35 kronor mer än om jag betalat kontant.

Så en iakttagelse som inte har lika tydligt med månadsskiftet att göra. Jag har numera en mobiltelefonhållare på cykeln som gör det möjligt att i realtid jämföra Mina Spår och siffrorna från cykeldatorn. Här kan en del av ovan nämnda felvisning förklaras. Mina spår hävdar nämligen en klart kortare sträcka och då och då klart lägre hastighet än vad cykeldatorn hävdar. Vi pratar en skillnad på ungefär 10 procent. Har inte fått kläm på exakt vad det beror på men kan konstatera att trippmätning/hastighetsmätning via Satellit tydligen inte är så noggrant som jag fått uppfattning om tidigare.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

