Jaha, så var det dags igen

Det kan vara ganska intressant att blicka bakåt någon gång ibland. Man får bara inte låta det gå till överdrift så man “går med arshlet före in i framtiden”. Den 16 oktober 2004 fick jag med en insändare i aftonbladet (se länk). Detta på grund av att jag brann av på sortimentet i jultidningskatalogerna. En bok med titteln “En riktig man” kombinerat med en eller ett par kalendrar med halvnakna killar fick mig att ilskna till. Jag misstänker att vi var fler som reagerade för kalendrarna försvann och boken ifråga har jag inte sett röken av (kan tänkas att flera dessutom hade möjlighet att uttrycka sig mer nyanserat än vad jag gjorde som 21-åring).

Men nu är kalendrarna tillbaka. Killarna är något mer påklädda i år än jag kan minnas att de var då, men i grunden handlar det om samma sak. Det handlar om att våra barn och yngre tonåringar ska fås att tjäna ihop julklappspengarna genom att sprida stelbenta könsroller som vi officiellt anser vara otidsenliga och passé. Genom de genusstudier som jag deltog i ett par år efter att jag fick denna debattartikel publicerad vet jag idag att dessa normer är i allra högsta grad aktuella, bara det att vi inte pratar om dem.

Om vi ska komma någonstans med jämställdhetskampen går det inte för sig att vi stannar i gamla förlegade könsnormer oavsett vilket kön vi pratar om. Det är objektifieringen som är det negativa. Det är knappast troligt att de småpojkar som deltar i försäljningen känner sig mindre pressade av samhällets krav än flickorna skulle göra om jultidningskatalogerna innehållit en kalender på bikinibrudar (vilket de har den goda smaken att inte göra).

Vi behöver lära våra barn att de duger som det är, inte banka in förlegade könsnormer i huvudet på dem.

Ovanstående inlägg kommer även att skickas till SvD Brännpunkt och Aftonbladet debatt, får se om de väljer att publicera den.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

