En modern klassiker

Det går ungefär en bil på 2,5 invånare i Sverige. Lägg då märke till att äldre som slutat köra bil och yngre som varken kan eller får köra bil räknas i invånarantalet. Det handlar närmare bestämt om i runda tal 4 miljoner bilägare. Det krävs inget nobelprisämne för att räkna ut att alla som äger en bil är inte bilintresserade. Och är de inte intresserade så kommer det naturligtvis inte att utforska ämnet lika noggrant som en riktig biltok.

Det här är naturligtvis biltillverkarna, och deras reklambyråer, inte sena att utnyttja. Sedan ganska länge. Den riktiga klassikern på området är låsningsfria bromsar, på engelska förkortat till ABS. ABS är krav för att sälja en ny bil inom EU sedan 1997. Nej, jag skojar inte – 1997.

Ändå var Hyundai väldigt noga med att påpeka att deras nya i30 minsann hade ABS-bromsar när de lanserade den –  år 2007. Och Hyudais systerföretag Kia vill inte vara sämre de. Det gör reklam för att Kia minsann har bluetoothsynkronisering – vilket om jag inte minns fel gick att få när nuvarande generation Skoda Fabia presenterades – också 2007. Och fanns det till Skoda 2007 kan vi ju räkna med att de tyska “premiummärkena” Audi, BMW och Mercedes hade det långt tidigare. Liksom våra båda svenska bilmärken (det här var ju långt innan Saab hamnade på obestånd).

En annan trevlig finess som Kia gör mycket väsen av är värme i ratten, När jag googlar visar det sig finnas på minst en handfull ytterligare bilmärken, där vi kan plocka BMW, Audi, Opel och Volvo, som jag är ganska säker på.

Nu är just Hyundai och Kia ganska pigga på det här, men de är långt ifrån ensamma. Så ett gått råd när du köper bil – gå runt till flera olika handlare så du faktiskt ser med egna ögon vilken utrustning som är vanlig och vilken som är ovanlig. Och det gäller inte minst om du inte är särskilt bilintresserad. Vi som är riktiga biltokar har ju åtminstone en viss koll även om jag hittade några nya märken när jag Googlade på rattvärme t.ex.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s