En titt på nya Peugeot 308

Peugeot har förnyat sin Peugeot 308 men för engångsskull behållit namnet. Annars brukar ju Peugeot öka på sista siffran med 1 för varje ny modellgeneration men denna gång har man alltså gjort annorlunda.

Namnet, storleken och karossformen är i stort sett det enda som är kvar från förra bilen faktiskt. Det här gjorde mig så nyfiken att jag tog en rejäl omväg hem från gymmet och gick upp till vår lokala handlare Din Motor i Roslagen för att ta mig en egen titt. Dessa handlare har inte, ska också sägas, betalat mig för att jag trycker på namnet, det gör jag så gärna ändå för få bilhandlare har varit lika tillmötesgående när jag gått runt och bekantat mig med olika bilar, oftast fullt öppen med att omedelbart köp inte är förestående. I grunden samma handlare var också den som lät mig stifta bekantskap med första generationen Toyota Auris (som jag kommer att återkomma till i detta inlägg för övrigt).

Peugeot 308 ger mig ett positivt intryck från första stund ska sägas. Utsidan är speciell utan att vara för speciell och jag skulle nog säga att det är den snyggaste Peugeoten på mycket länge på utsidan. Och insidan är inte sämre! Den är helt omdesignad och liknar inte något annat i bilvärlden. Senast jag såg en bil som fått en lika genomgripande uppryckning på insidan till det bättre var när jag satt i Saab 9-5 NG för fyra år sedan. Allt är snyggt och väldesignat och bildar en utmärkt helhet.

Ratten är minimal och instrumentsektorn är flyttad uppåt/framåt med resultat att ratten sitter tydligt under instrumenten, inte framför som den brukar göra. Hur detta fungerar för riktigt korta personer tänker jag låta vara osagt, men gav på mig ett omedelbart positivt intryck. Peugeot har också kommit med sin variant på pekskärmsbasserat gränssnitt för mittkonsolen, vilket onekligen ger ett avskalat intryck på designen. Eftersom jag inte kört bilen kan jag dock inte kommentera hur det fungerar under färd!

Alla reglage känns också stadiga och gedigna. Skillnaden mot den Peugeot 206 SW som jag kommit att köra en del på senare tid är fullständigt otrolig. Även här är den enda konkurrent ifråga om uppryckt kvalitetskänsla jag kan komma på Saab 9-5 NG. Peugeot ska också ha en fjäder i hatten för att satelitnavigator kostar fullt hanterbara 5900 kronor istället för de fantasipriser som brukar krävas för detta tillval. Detta naturligtvis delvis eftersom skärmen alltid finns där.

Jag har bara två negativa synpunkter. För det första är det väldigt svårt, helt omöjligt i bilhallen men det kunde ju ha sina förklaringar, att bekanta sig med mittkonsolsystemet bara genom att slå igång tändningen. Man måste starta motorn annars går strömsparläget i. Hur ECO är det med ett system som uppmanar folk att stå med motorn på tomgång en evighet innan man kör iväg?

Det andra är en negativ farhåga mer än en negativ synpunkt: Hoppas inte Peugeot fegar ur som Toyota gjorde! I första generationen Auris, som jag nämnde ovan, så satt växelspaken ovanligt högt placerad, vilket jag vid torrbrytning fann väldigt trevligt eftersom man inte behövde sträcka sig efter växelspaken. Tyvärr är bilköpare i allmänhet och motorjournalister i synnerhet ett konservativt släkte så detta försvann till den nuvarande generationen. Så snälla Peugeot – fega inte ur!

Men ändå. Om du funderar på en bil i europeisk normalstorlek är mitt tips att ta en ordentlig titt på Peugeot 308 innan du reflexmässigt går iväg och köper en Volkswagen Golf eller Kia Cee´d. Toyota Auris kan också vara ett tips, även om den bilen inte charmat mig i sin nuvarande generation.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

