Lite rättelser och en bekräftelse

Till att börja med: Jag har blivit korrigerad efter mitt inlägg imorse.

Det är nämligen inte lagligt att köra utan bilbälte i USA (undantaget en delstat, men de 2% av USA kan vi bortse ifrån). Det är alltså inte på grund av bristande lagstiftning som folk dör som flugor i trafiken i USA. Det intressanta är att trots lagstiftningen så kör folk utan bälte i USA. Det är välkänt och väldokumenterat. Varför väljer amerikanska bilförare att så konsekvent bryta mot lagen?

Om detta kan man bara spekulera. Man kan också bara spekulera i hur användandet av bilbälte skulle påverkas om det vore lagligt att köra utan. Men min gissning är att det inte skulle öka…

Men om jag är lite nere över att jag hade fel på den punkten kan jag trösta mig med att jag hade rätt på en annan punkt. Tyvärr är det ett sådant där tillfälle när jag skulle vilja ha fel.

Punkt 1: Dieselmotorer förbränner inte bränslet lika effektivt som ottomotorer (alltså de som vanligtvis tankas med bensin). Den som påstår något annat ljuger. Simple as that. Dieselmotorerna följer sedan snällt och lydigt kemins lagar. Det av bränslet som inte förbränns blir till sot, alltså den sortens partiklar som är den mest hälsofarliga delen av brandrök och som av någon anledning fått heta tjära när det kommer från tobaksrök och som i detta sammanhang fått namnet partiklar. Och fråga inte mig varför sotet bytt namn i det här sammanhanget också. 

För att lösa problemet med sotbildningen förser man moderna dieselbilar med ett sotfilter. Man sätter helt enkelt någon slags sil eller liknande som samlar upp sotet. Sedan finns det två lösningar. Antingen ser man till att filtret blir så varmt att sotet självantänder eller så tillsätter man något lättantändligt så att värmen från avgaserna räcker för att bränna upp sotet.

Det finns emellertid två problem med filtren. För det första kan de naturligtvis gå sönder. Och då är de inte billiga att byta ut. Mellan 15 och 20 tusen kronor för att vara noga.

För det andra. Filtren bromsar naturligtvis gasflödet i motorn. Man behöver inte några direkt anslående kunskaper i varken aerodynamik eller akustik för att räkna ut det. Bromsat gasflöde = lägre effekt.

Alltså finns det någon klyftig rackare, någon eller några, som försöker göra sig en förmögenhet på att låta samvetslösa personer koppla ur filtren på sina motorer för att få några hästkrafter extra. Speciellt om det här är en lösning som går att koppla i vid besiktning är det riktigt allvarligt. Om inte kommer ju nämligen HC-värdet att gå i taket vid avgasmätningen, så då märks det vid besiktning. Det märks dock inte att det är en medveten förändring som orsakat detta och inte ett slumpartat fel.

Förlorarna, de är alla djur (inklusive människor) runt omkring som tvingas andas in sotet från oärliga dieselbilägare.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

