Smartphones och dess batteritid. Del 2 – mätvärden och vardaglig användning

Jag har alltså lyckats få en Samsung Galaxy Mini att hålla i 320 timmar. Vid denna tidpunkt hade också telefonen så mycket batteri kvar att den varnade men det var absolut inte minuter ifrån att den skulle dö. Troligen skulle den klara en 350-360 timmar utan problem om jag kunnat mäta tills den dog.

Jag förvarnade också för att testet skedde under synnerligen orealistiska omständigheter. Låt mig då börja med att gå in på hur testet gick till. Det gick helt enkelt till så att jag lät telefonen ligga på samma ställe i mitt rum hela tiden, satte igång displayen länge nog för att gå in i inställningarna och kolla batteriets status en till två gånger om dagen. I övrigt låg telefonen bara där helt passiv. Även w-lan var avslaget vilket innebär att internettrafiken var helt avstängd och telefonen använde inte 3G-nätet.

Till att börja med sjönk batteritiden till 170 timmar när jag slog på 3G-nätet. När jag använde samma telefon i dagligt bruk sjönk tiden till 2-3 dygn, i det läget hade jag w-lan påslaget och hade viss mailtrafik på telefonen.

Den telefon jag använder i dagligt bruk för närvarande, en Samsung Galaxy S3 Mini, GT-I8190N har enligt GSMarena en batteritid på 55 timmar enligt deras fastlagda testcykel. Just mitt exemplar har 52% kvar på batteriet efter 13 timmar och 15 minuter vilket innebär att den bör klara 25 timmar med samma användning. Då har processorn dock totalt varit igång i 1 timme, 47 minuter och 51 sekunder och det är här lösningen till problemet sitter. Jag har bara pratat 5 minuter i telefon under den tiden så där är inte det stora problemet. Av de ovan nämnda tiden processorn varit igång står Googles olika funktioner, inte minst det mycket användbara Google Nu, för 15 minuter. Övriga är lite svåra att spåra men faktum är att jag har synkning till Facebook, Google+, GMail, två andra e-postadresser (jag borde städa bland mina mailkonton!), två olika datingappar samt twitter som ligger och synkar med jämna mellanrum. Varje gång dessa appar sänder eller tar emot information drar detta batteri motsvarande ett telefonsamtal. Använder man w-lan minskar batterikonsumtionen märkbart men naturligtvis inte precis ned till noll.

Medan jag skrev detta inlägg slängde jag ut en av apparna som synkar, får se hur det påverkar batteritiden. Ska sägas också att min gamla mobil, den jag fått gå i över 14 dagar, har så liten och lågupplöst display att jag nästan inte använde de synkningsmöjligheter Android faktiskt har. Vilket var en av anledningarna till den utmärkta batteritiden.

Så summan av kardemumman är alltså att för att se anledningen till varför smartphones drar så mycket ström bör du snarast möjligt titta dig i spegeln.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

