Smartphones och deras batteriförbrukning del 3 – Fler saker man inte tänker på.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så brukar den telefon jag använder till vardags, en Samsung Galaxy 3 Mini, även kallad GT-I8190N, normalt sett behöver laddas en gång om dagen.

I slutet på förra blogginlägget skrev jag att jag kastade ut en av apparna som jag tidigare hade i telefonen i akt och mening att spara lite batteri. Så här ungefär 2 veckor senare kan jag konstatera att det har fungerat. Dessutom är appen ifråga Microsofts Outlook-app som jag använde för mitt äldsta e-postkonto som jag mest har för nyhetsbrev och liknande. Att jag inte har koll på den mailen via telefonen är helt ärligt inget som vållat mig någon större abstinens. Däremot har det alltså sparat batteri.

Men under de gångna två veckorna har också en sak till blivit tydlig. Mobilen drar helt klart mindre batteri när jag bara är hemma jämfört med när jag jobbar på det ställe där jag jobbat nu några veckor.

Detta beror, vad jag tror, främst på två saker. Dels borde verkligen min operatör (Telenor) göra något åt 3G-täckningen på E18 mellan Roslags Näsby Trafikplats och Söderhalls Trafikplats. Dels har modernare Android-telefoner ju det system som heter Google Nu och det systemet bygger till ganska stor del på att telefonen loggar ens position och drar slutsatser ifrån det. Det gör att man kan få tips om exempelvis lämplig buss hem från jobbet.

Google Nu kan ibland vara rent av läskig. Som när en bekant till mig som hade ärende i sydostasien och när han ska byta flyg i Moskva så räknar telefonen ut att han ska hem till Norrtäljetrakten via flyg och lyckas till och med pricka rätt flyg och kan via någon databas ta reda på inte bara avgångstid utan även vilken Gate han ska ta. Visst är detta användbart men det kräver ju naturligtvis batterikraft av telefonen.

Vilket gör att telefonen drar mer batteri när du rör på dig. Plus det faktum att en modern telefon kan växla mellan minst sju olika frekvensband. Det drar naturligtvis batteri när telefonen måste växla mycket mellan frekvensbanden, och risken för att det ska inträffa är naturligtvis mycket mindre om telefonen är kvar på ett ställe än om man åker 5 mil.

Så nu har telefonen gått 34 timmar och har 25% av batteriet kvar.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

