Såret som vägrar att läka

Det finns, som jag gissar att alla som läser detta inlägg, tre stora biltillverkare som har sina huvudkontor i Detroit. Staden som en gång var ett av USAs affishnamn, en av de rikaste städerna i landet.

Idag ser det annorlunda ut. Detroit har blivit en skamfläck. Staden har gjort konkurs och är idag en av de farligaste i USA där utanförskap och därtill hörande kriminalitet har blivit vardagsmat.

Detta är naturligtvis nära förknippat med den kris som amerikansk bilindustri och inte minst de tre stora biltillverkarna går igenom.

Chrysler skulle, om det skulle göra konkurs idag, inte kunna betala sina skulder. Summan av tillgångar och skulder står på minus enligt senaste uppgifterna på engelska Wikipedia. Sannolikheten är dock liten för de tjänar numera pengar. Det gör inte Ford som trots kraftiga nedskärningar och försäljning av Jaguar, Aston Martin och Volvo fortfarande inte går med vinst. Ett av världens äldsta bilföretag blöder fortfarande.

Det amerikanska bilföretag som idag är i bäst skick är General Motors, som också är det näst äldsta (efter Ford). Bäst av dessa tre. Som jag påpekat tidigare så är General Motors det bilbolag av de tre största i världen som har störst lönsamhetsproblem.

Man tjänar helt enkelt inte särskilt mycket pengar på varje såld bil jämfört med märken som Volkswagen, Toyota eller BMW Group. Det sista är särskilt pinsamt eftersom BMW till skillnad från de andra inte säljer lastbilar (som ju kostar mer och alltså har en större inkomst per fordon) men däremot motorcyklar (som däremot inte möjliggör några större inkomster).

GMs relativt nytillträdda VD, Marry Barra har sagt sig ha som mål att bygga bilar med kvalité. Enligt Wikipedia är hennes favoritbilar Chevrolet Camaro och Pontiac Firebird vilket gör mig något tveksam. Man hade ju kunnat hoppas på att hon i alla fall nämnt Corvette.
Men jag kan för all del ha fel.

GM har i alla fall tagit ett beslut i rätt riktning när de beslutat sig för att sluta sälja Koreatillverkade Chevrolet i Europa. Istället koncentrerar man sig på Opel i Europa. Vilket är en helt riktig disponering.

Nu återstår den största stötestenen. Att bita huvudet av den amerikanska stoltheten och inse att man behöver hjälp från sina europeiska medarbetare att ge bilarna lite kvalité. Inte pracka på européerna amerikansk gårdagsteknik.

Den bistra sanningen, bland annat för GM, är nämligen att de år då tidigare nämnda bilmodeller (Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird och Chevrolet Corvette) lanserades var senast amerikansk bilindustri kom med något nyskapande. Och vad de då gjorde var att komma med sportbilar för folket. Kvalitétsbilar har inte varit deras främsta talang från slutet av 1950-talet och framåt. Då är det läge att vara lite ödmjuka.

Det misslyckades GM kapitalt med när det gäller Saab och det faktum att ett av Opel Astras främsta konkurrensmedel i C-segmentet (“Golfklassen”) är att den är 2,5 decimeter större än sina konkurrenter gör mig orolig.

För Opels skull hoppas jag att myntet äntligen fastnar hos ledningen för GM. Detta sagt som en kommentar på Jonas Fröbergs krönika i SvD. http://www.svd.se/naringsliv/motor/att-lagga-ner-chevrolet-ar-det-basta-for-opel_8925102.svd

För GMs skull… Ärligt talat, jag tror inte man kan hitta någon som känner särskilt starkt för Saab som har något medlidande med GM. Dessutom ligger det väl i sakens natur att en miljöpartist inte är särskilt förtjust i ett jättelikt, toppstyrt amerikanskt bilföretag som är ett monument över primitiva V8-motorer.

Fast det är klart jag hoppas merparten av de 212 000 anställda får jobba kvar eller hittar nya jobb om GM skulle gå omkull….

 

För övrigt vill jag se en grön regering efter valet i höst. 

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s