Smartphones och dess batteriförbrukning – del 4 utveckling åt fel håll

Jag har nu under ungefär två månader hållit på och experimenterat en del med mina båda Androidtelefoner. En Samsung Galaxy Mini (GT-S5570) och en Samsung Galaxy S3 Mini (GT-I8190N). Mestadels har jag kunnat konstatera precis det jag misstänkt, nämligen att inte minst den äldre telefonen med äldre Androidversion (den som bara heter Mini) har riktigt bra passningstid om man inte använder den utan bara har den påslagen. Inget konstigt med det.

Det jag däremot lagt märke till under fortsättningen av mina tester är att den nyare telefonen prompt vägrar att hållas igång mer än ungefär 2 ½ dygn. Även om jag (nästan) bara har den liggande och det som drar mest batteri är något som specificeras som Android OS när jag går in i kontrollpanelen.

Eftersom telefonen ifråga bara legat still på ett och samma ställe har den inte behövt byta sändningsteknik (alltså mellan 2G och 3G) särskilt mycket, den har inte behövt logga någon positionsändring, radiosändningen har inte behövt jobba särskilt mycket. Den har bara legat där och dragit batteri. Skärmen har varit igång så kort tid att den inte ens dyker upp på listan över batterislukande funktioner. Ändå har jag bara någon enstaka gång lyckats pressa telefonen över 2 dygn.

Det verkar onekligen som att antingen den nyare Androidversionen eller den nyare versionen av Samsungs skal på Android drar väldigt mycket mer batteri.

Sorry Google/Samsung, det är fel håll på utvecklingen. För min del behöver ni inte göra Android/TouchWiz snabbare eller smartare än vad det är. Bortsett från en punkt. Gör det batteri snålare när telefonen inte används.

Tack.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

