Klara besked om amerikanare (nya och gamla)

Avsnitt 1 av femte säsongen av Top Gear är ett utmärkt avsnitt för att få reda på vad jag har emot moderna amerikanare. Chrysler 300C är nämligen snudd på arketypen av en modern amerikanare och varför jag inte gillar dem.

På sätt och vis får man mycket bil för pengarna. Och eftersom bilen är stoor (5 meter lång, 1,9 meter bred och nästan 1,5 meter hög) är innerutrymmena helt okej och motorn lär låta trevligt. Det var fördelarna.

Det finns emellertid två stora problem med bilen. För det första; amerikanare verkar inte begripa sig på stil och finess. Framförallt inte det senare. Designen är klumpig och skrytsam utan minsta finess, bilen är alltså ett stort åbäke och vill man att någon ska uttala sig positivt om inredningskvalitén behövs en lååång runda på Google. Vad jag förstår är inredningskvalitén i klass med Dacia.

För det andra: Hur lång semester ska egentligen amerikanska ingenjörer ha inom fordonsbranschen? Trots att bilen är utvecklad under tiden Chrysler och Mercedes samarbetade och baseras på Mercedes mellanmodell, E-klass, är väghållningen en katastrof. Clarkson beskriver fjädringen som för mjuk för att vara komfortabel. Går bilen i en grop så tar fjädringen inte upp guppet alls, så först kommer en kraftig stöt och sedan fortsätter bilen gunga efter gropen. De har lyckats sabba väghållningen totalt, så den är inte ens skön att åka i, och sportig är den förstås ännu mindre.

Sedan kommer vi till motorn. Hjärtat i en bil och i detta fall en total katastrof, när man tröttnat på att lyssna på den och faktiskt vill använda motorn som transportmedel. Motorn har i och för sig en funktion att halva motorn stängs av vid försiktig körning. Men när den funktionen väl var konstruerad fick uppenbarligen ingenjörerna ledigt och motortrimmare verkar inte Chrysler ha anställt några.

Den 5,7 liter stora motorn utvecklar 340 hästkrafter och 529 Newtonmeter i vridmoment. Fyra år innan Chrysler 300C lanserades lyckades BMW få två hästkrafter till endast 29 Newtonmeter mindre ur en motor som är lite drygt en liter mindre (4,6 liter). BMW-teknikerna skulle alltså kunna plocka ut cirka 420 hästkrafter och massiva 620 Newtonmeter ur den motorstorleken. 80 hästkrafter mer och, vilket är ännu viktigare, nästan 100 Newtonmeter till! Newtonmeter är nämligen mått på ork eller segdragning.

Och jämfört med Jaguaren i samma program blir det närmast pinsamt. Europeiska motortrimmare har ju nämligen insett poängen med överladdning. Med hjälp av en kompressor får jaguaren 60 hästkrafter till och 24 Newtonmeter till ur en motor med 1 ½ liter mindre cylindervolym.

Det innebär att Jaguaren kör ifrån Chryslern i varenda gren. Den är snabbare rakt fram, den går att svänga med, man kan till och med satsa lite i kurvorna, den går att få stopp på (bromsarna i Chryslern är nämligen tydligen ganska usla) och fjädringen kan faktiskt göra sitt jobb.

Nu var inte Chryslern särskilt dyr, någonstans 250 till 300 tusen, vilket är ett rätt bra kilopris, men till och med det skulle jag säga är i dyraste laget. Runt 200 000 skulle väl jag säga är ett schyst pris med tanke på vad det är för bil. Men eftersom det är en amerikanare och amerikanare är bra bilar (jaså?) kostade den ungefär 100 000 till.

Anledningen till detta är att när man bedömer amerikanare så tänker många, och faktiskt inte bara äldre, ganska mycket på bilar som den här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:1952_Cadillac_62_conv.jpg. Bilar som var nyskapande, där design och finesser faktiskt stod för något nytt, och den generation bilar där V8:an debuterade och även den skapade bilhistoria. Det var fantastiska bilar för sin tid, och lika fantastiska på insidan som på utsidan.

Men titta på filnamnet. Bilen ifråga är från 1952! Nu har de allra flesta bilintresserade större fördragsamhet med skrytsam design än jag och finesser fortsatte att introduceras i åtminstone tio år efter den här bilen men ändå. Ja amerikanarna var först med luftkonditionering, farthållare, automatlåda, jag tror de var bland de första med slanglösa däck och självbärande kaross. Men allt det där var klart 1965.

Jag är född 1983 och jag kan faktiskt inte komma på en enda grej amerikansk bilindustri har tillfört världen efter att jag föddes. Och jag gillar när ingenjörer tänker till. Jag gillar att moderna bilar ibland faktiskt minskar sothalten i luften istället för tvärt om. Jag gillar att moderna bilar behöver 4-5 gånger mindre service än för bara 20 år sedan (och ännu större skillnad mot Cadillacen ovan). Jag gillar att moderna bilar har kraften direkt, man behöver inte växla ned två steg och stampa gasen i golvet för att det ska hända något. Och naturligtvis gillar jag ABS, Airbags och bältesförsträckare som tillsammans med höghålfasthetsmaterial har gjort bilresan så mycket säkrare. Och det faktum att en modern europeisk motor har åtskilligt högre verkningsgrad än vad motorerna hade när jag föddes.
Att en Skoda eller Toyota dessutom inte bara håller ihop utan dessutom känns gedigen när man sätter sig i den och kör gör inte saken sämre.

Så tack USA för det ni tillförde bilhistorien strax efter andra världskriget. Och ni är jättebra på att ta hand om dessa gamla fina bilar. Men utvecklingen har gått framåt. Blir man jätteimponerad av hur mycket kraft man får ur en V8 anno 1960 har man faktiskt missat något. Konstigare än så är det inte. Även för personer som faktiskt var födda 1960 är inte det svårt att greppa. Jag förstår att amerikanarna själva är stolta över arvet, men kräv inte av mig att bli imponerad, för med moderna mått är det faktiskt inte särskilt imponerande. Världen har gått framåt. Och jag var inte ens med på den tiden. Ge er. Det spelar ingen roll hur mycket ni tjatar om hur coola amerikanare är. Jag blir inte imponerad.

Men om någon är beredd att låna ut nycklarna till en Mazda MX-5, Koenigsegg Agera R, MacLaren MP4-12C eller Ferrari 459 så gärna för mig.

Sedan har jag faktiskt inte såå mycket emot en Kia Cee’d kombi eller Skoda Octavia!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

