Det är slutsumman som räknas

Ett nyckelbegrepp när man diskuterar miljöpåverkan av olika produkter är LCA. LCA står för LivsCykel Analys. Vad en LCA handlar om är just precis det jag skrev i rubriken. Det är slutsumman som räknas.

Till exempel brukar vi få höra att kärnkraften är koldioxidfri. Det är inte sant. Det är nämligen så att tillverkningen av bränslestavarna är inte precis klimatneutral. Inte ens vind och vattenkraft är klimatneutral. Cement är nämligen absolut inte klimatneutralt och det behövs inte direkt någon byggnadsingenjör för att inse att ett vattenkraftverk eller solkraftverk byggt till havs drar ganska stora mängder Cement.

Här har vi också förklaringen till varför undertecknad biltok inte är så jätteförtjust i många hybridbilar. Om du behöver en bil för att frakta max fyra personer, huvudsakligen korta sträckor, är det bättre med en bil i B-segmentet (Skoda Fabia, VW Polo, Peugeot 20x, Opel Corsa, Renault Clio, Toyota Yaris med flera) eftersom den bilen är betydligt mindre energikrävande att producera och skrota än en Toyota Prius. Det vill säga slutsumman blir lägre.

Och här kommer vi till anledningen till att jag kände för att sätta mig och blogga. Roslagskött. Du kan själv läsa om roslagskött på deras hemsida (www.roslagskott.se).

Jag kommer inte ihåg nu varför men jag fick för mig att kolla in deras hemsida för att se om det var något jag kunde tänka mig att köpa. För mig är ekologin viktig och av den anledningen så skrev jag ett mail och undrade om roslagskött är kravmärkt eller inte och om det inte är det, varför (det finns nämligen en anledning som är grön, i mer än en bemärkelse).

Jag fick ett telefonnummer att ringa, för han som svarade (Per-Henric Pettersson) tyckte det var bättre att ta på telefon.

Idag fick jag tag i honom och efter 45 minuters samtal förstod jag fullständigt dels varför köttet inte är kravmärkt, dels en stor del av problematiken bakom lokalproducerat kött, ur bondens perspektiv. Jag förstod också varför det var lite svårt att förklara på mail. Ska sägas att det är nog första gången någonsin jag har uttryckt mig i telefon på så vis att jag erkänner “ja jag är ju ingen bondläpp” och det faller i god jord…

Men enkelt uttryckt så visade det sig att, 1. Roslagskött är inte kravmärkt. 2. Det beror nog mera på KRAV än att djurhållningen och därmed köttframställningen på Norrgården skulle vara särskilt oekologisk. Där har vi nämligen steg 1. Norrgården, som är gården som har djuren som sedan blir roslagskött, har djur. De framställer inte fläskkött. En nog så viktig skillnad i hur man resonerar.

Djurens basföda är Korn som odlas direkt på gården. Odlingen sker inte helt utan handelsgödsel eftersom gårdens egenproducerade gödsel (huvudsakligen svindynga) innehåller för lite kväve. Alltså måste kväve tillsättas för att ge bra skördar. Den vägen kan dock mängden säd per kilo förbrukad diesel dubbleras. Och då är vi tillbaka till rubriken. Det är slutsumman som räknas. Måste gå åt en vansinnig massa råolja vid framställningen av det göslet för att slutsumman ska bli särskilt oekologisk. Här gäller det dock att KRAVs villkor är med på det hela så att de tittar på slutsumman och inte blåvägrar så fort konstgödsel nämns.

Intressant är också när vi kom att prata ströbädd åt grisarna. Norrgården gör så att de ställer in en halmbal till grisarna som de sedan får böka till själva. Aningslös som jag ibland kan vara (när jag är mycket okunnig jämfört med den jag pratar med) säger jag ungefär >>ja och den bädden blir väl ett antal centimeter<<, menandes att vi pratar väl en 10-20 centimeter (lagkrav är cirka 8 centimeter). Får till svar “ja alltså det blir sällan mer än en halvmeter”. Där står jag med telefonen i ena handen och behöver hämta upp hakan med den andra. Med detta också sagt: Industristallar för fläskköttsproduktion som låter grisarna ha 8 centimeter när det kommer en kontrollant (annars någon enstaka centimeter) har alltså åt skogen för lite halm åt grisarna! Även vid kontrollerna.

Dessutom visade det sig att KRAV har en modell för att ta betalt av de gårdar som vill vara med som helt ärligt är bland det knäppaste jag hört på länge. De tar nämligen betalt per produkt, inte per kilo (eller ton) producerat livsmedel plus en startavgift för varje gård. Och det gör att de alltså straffar kreativa medlemmar (läge att tänka ett steg längre kanske?). Och rundligt betalt. Så småskaliga ekologiska jordbruk drivna av kreativa lantbrukare (miljöpartistens våta dröm) får alltså inte ekonomi i KRAV-kontrollerna.

Sedan har vi ju det där med lokalproducerat livsmedel som har sin lilla problematik. Men det tar jag i ett separat blogginlägg.

För övrigt vill jag se en grön regim både lokalt och nationellt i höst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

