Nu fortsätter vi med helheten

I mitt förra blogginlägg började jag beskriva de nya kunskaper jag fick genom ett nära 45 minuter långt samtal med Per-Henric Pettersson på Roslagskött gav mig.

Där fick jag nämligen reda på anledning nummer 2 (den mindre kända) varför lokalproducerat och ekologiskt framställt kött inte är så lätt att åstadkomma. Och varför det lär dröja innan vi ser det i affärernas annonsblad (tyvärr).

Man måste tänka i hela djurkroppar. Det kan tyckas självklart men benar vi lite i problemet inser vi att det här faktiskt förändrar det hela en hel del.

En griskropp (som var det vi pratade om eftersom Roslagskött huvudsakligen jobbar med fläsk) ger nämligen 10 olika styckningsdelar. Och om fläsk ska hålla riktigt bra kvalité ska det ätas inom en vecka. Det innebär att om man ska leverera till några olika skolor ska alla 10 styckningsdelar gå åt inom ungefär en vecka. Om vi då har säg åtta skolor, som dessutom ska ha en dag fisk och en dag vegetariskt… Ja, ni inser problemet.

Och om nu den lokalproducerande grisbonden har en syn på djur som gör det möjligt för honom att sova gott om natten så vill han inte kassera någon del av grisen. Varje gris man slaktar är ju ett djur som dödas. Att först döda ett djur, och sedan inte ens ta vara på det är något alla medverkande i köttproduktion bör ta avstånd ifrån (visa mig en köttbonde av något slag som rycker på axlarna åt det och jag vet en bonde jag helst inte handlar ifrån).

Alltså: Köper man av en bonde som jobbar i liten skala ska man alltså köpa si och så många grisar, och sedan ta rätt på dem med en gång (eller frysa in). Inte si och så många skinkor eller si och så många kilo karré. Börja peta i det här och ni inser att här krävs det exempelvis en kommunledning som verkligen kan tänka om och byta synvinkel. Helt och hållet.

Och det har vi tyvärr rakt inte i Norrtälje just nu.

Bland annat därför vill jag se att vi i mp finns i majoritet i höst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

