Här har ni ert föredöme The Big Three!

Jag är lite dåligt påläst på Chrysler Group (som ju har Fiat inblandat) och hur det går för dem, vissa siffror är också svåra att få fram, men helt klart är att jag inom några få rader kan prestera en förebild för GM/Ford när det gäller framgång inom bilindustrin.

Om GM har den attityd jag tyvärr misstänker att de har kommer de att fnysa åt denna förebild eftersom de nämligen säljer ungefär lika många bilar som Volvo (drygt 400 000). GM säljer över 3 miljoner bilar, totalt närmare 10 miljoner fordon alltså är de bättre, enligt den attityd jag åtminstone tidigare tycker mig ha sett hos företaget.

Vad Ford anbelangar så kommer det jag kommer att säga nu att svida ännu mer, det är nämligen två bilmärken som tidigare ingick i Ford Premium Group som står för förebilden.

Jaguar och Land Rover, numera ägt av Indiska tata.

När GM var på gränsen till att gå i konkurs och rekonstruerades/köptes upp av amerikanska staten var deras försäljning i botten men redan något år senare så började man ta upp kampen mot Toyota om att sälja flest fordon.

Men man tjänar fortfarande inga pengar!!! Inga pengar att tala om i alla fall.

Komersiellt företagande handlar om att tjäna pengar. Ingen har hittills lyckats med att göra det i särskilt stor grad på att sälja stora mängder billigt skräp, vilket med förlov sagt varit GMs främsta gren. Och när Ford skulle sanera företaget så sålde man ut högkvalitétsmärkena och koncentrerade sig på att sälja en i grunden 30 år gammal Pickup som ny (även om man planerar att uppdatera materialvalen till nästa år). Man är det enda av de tre stora märkena som inte ens tjänar några pengar. Man går fortfarande back.

GM går inte back men inte tjänar man särskilt mycket pengar heller. Vinsten uppgick förra året till ungefär 10 miljarder dollar. Vilket kan låta mycket men då ska ni komma ihåg att det är efter att ha sålt 10 miljoner fordon varav 6 ½ miljon är lastbilar. Efter att ha sålt 6 ½ miljon lastbilar och 3 ½ miljon personbilar (i runda tal) tjänar man ungefär 7 000 kronor per sålt fordon. Om vi tittar bland de riktigt stora bilfabrikerna i antalet sålda enheter kan det vara intressant att jämföra med Volkswagen som förvisso “bara” säljer 5,7 miljoner fordon, men på dessa tjänade man 32 miljoner dollar, i den kurs jag fick fram nu för någon minut sedan. Det blir ungefär $5700 per fordon istället för cirka $1000.

Det innebär i och för sig att VAG-koncernen tjänar mer pengar per sålt fordon än Jaguar och Land Rover, som med sin vinst på 1,47 miljarder dollar “bara” tjänar $3700 per såld bil. Men VAG har dels en lastbilsavdelning, dels både Lamborghini och Porsche under sitt tak. Bilar som kostar en hel del i inköp och därför bör ge mer pengar in.

I procent räknat är Jaguar/Land Rover de obestridliga mästarna med en vinstmarginal på 18 procent. De tjänar helt enkelt en bedrövlig massa pengar på sina bilar. Jag tror det finns två förklaringar till det. Dels gör de helt enkelt bra bilar med ett mervärde för kunden. Dels går deras fabriker för närvarande på knäna under efterfrågan. De säljer varenda producerad bil.

Att hålla sig med 40-50 procents överkapacitet (som stora delar av bilindustrin gör) kanske är bra när man ska skryta, åtminstone i vissa kretsar, men det är inte bra för lönsamheten.

Som miljöpartist kan jag också konstatera att Land Rover med sin elversion av Defender konstruerat världens mest robusta elbil. Men det måste annars erkännas att en del av vinstmarginalen också kan bero på frånvaron av miljöbilar. Något säger mig att det dock är på gång.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s