En skepsis som inte riktigt vill släppa

Audi ska precis till att lansera två nya bilar. S1 och s3 Cabriolet. För er som inte talar Audispråk så innebär S:et att bilen har ordentligt kraftig motor. Audi har också några modeller som heter RS-någonting. Då är det verkligen tryck i grejorna.

Audi s1 är alltså prestandaversionen av deras minsta bil. A1. Nu har jag inte kört A1, jag har inte ens suttit i den, men det är en misstanke som grott i mitt huvud en tid som jag inte riktigt vill få bort därifrån. Kanske kommer det en dag när jag får möjlighet att köra en A1 och blir överbevisad, men den dagen de glädjetjutet (för jag vill gärna bli överbevisad).

Jag tror helt enkelt inte att Audi är rätt biltillverkare att tillverka en liten prestandabil. Audi är välbyggda, trygga och stabila bilar som ibland går att köra otroligt fort på grund av en motor som är ett stycke ingenjörskonst. Och att de inte sällan har fyrhjulsdrift med torsendiff, vilket passar om du vill piska skiten ur en bil. Men Audi har, i min värld, aldrig riktigt klarat det här med att bilen ska gå att svänga med också.

Visst blir de vad jag förstår lite bättre för varje generation på den saken också, men jag har fortfarande mina tvivel. Inte minst om den ska klara det test som för mig är så viktigt med en liten GTI. En bil av det slag som på engelska beskrivs som “Hot Hatch”.

Den ska vara rolig att köra i krypfart. Den ska ge dig horn. Det ska vara en bil som glider ut ur parkeringen och ut på vägen “som en oljad blixt”. Så där så att den första svängen (som för all del sker i en hastighet som inte ens din gamla mormor skulle ha synpunkter på) väcker en tanke i dig. Där smidigheten i kombination med prestandan i motorn gör att även din gamla mamma snart börjar gasa på lite extra. Det är samma “ett med maskinen” känsla som man också får på en (motor-) cykel man är ute efter. En bil som i och för sig kastar sig in i svängarna, men bara om du gasar hårt, eftersom förklaringen sitter i drivningen och inte i hur hjulställen är gjorda, får oavkortat F i den här ronden eftersom den måste köras hårt för att bli rolig.

Och i Audis egen lanseringsfilm (där bilen som är med i filmen för övrigt rätt säkert betingar en prislapp på närmare 400 000 kronor, vilket i det här segmentet är galet mycket pengar!!!) pratas väldigt mycket om att det är en liten bil som fått många egenskaper av en större bil. Det är precis det jag är orolig för. För det är precis den där tunga “du kör omkring på en massa stål som inte riktigt hänger med i svängarna”-känslan som gör att många uppfattar stora bilar som tryggare att köra som jag för liv och kniv inte vill ha i en liten GTI.

Tyvärr har jag sett tendenser till att svenska motorjournalister skriver upp Audi, så därifrån lär jag inte få klara svar.

Så antingen får jag mina fördomar överbevisade någon gång i framtiden. Eller så får jag vara rätt förutfattad mot Audi.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

