En Guldstjärna till Robert Collin

Robert Collin har slående likheter med Jeremy Clarkson. Det skiljer ungefär 10 år mellan dem i ålder (Clarkson är yngre, vilket förvånar mig). Däremot blandar de påtagligt konservativa åsikter med påtagligt progressiva och blandar påtagligt naiva, ogenomtänkta åsikter med påtagligt kloka och genomtänkta åsikter. Och de har bägge frisyrer som matchar åsiktsprofilen – spretande åt alla håll. Hårfärgen är också ungefär densamma.

Däremot vet jag inte om Robert Collin har förmågan att skoja om de mer korkade idéerna. Jag vet att Clarkson kan.

Men nu är det ju så med en person vars åsikter spretar åt alla håll att även om det alltså ibland blir lite galet så händer det ju också att de träffar rätt ibland och därmed utgör en levande illustration av det gamla talesättet om den blinda hönan som också hittar korn. I bägge fallen handlar det inte minst om bilfrågor, eftersom de är intresserade och läser på just i dessa frågor (vilket inte hindrar dem från att ibland missa poänger där också).

Robert Collin var en av de få som uppenbarligen ville framhålla komplexiteten i Saab-affären och att det fanns många skyldiga till det som hände, det var inte bara Saabs eget fel.
Han har rätt i både att dubbdäck räddar liv och att sot- och vägpartiklar kommer från fler källor än dubbdäck. Många fler faktiskt. Han har också rätt i att framhjulsdrift är det enda raka på en vardagsbil.
Däremot ger jag inte många träpengar hans åsikter när det kommer till trafikpolitik. Men det får bli ett annat blogginlägg.

Och i sin krönika i det nummer av Aftonbladet Bil som finns ute i affärerna just nu (från den 6 mars till den 26 mars) skriver han en lika intressant som fasaväckande krönika om hur Geely nu tvingar Volvo att förlänga motorhuven på sina bilar.

Inte för att de behöver det. Volvo använder numera nästan uteslutande fyrcylindriga motorer som dessutom utan undantag monteras på tvären. Utan beroende på att Geely inte hittat ett sätt att marknadsföra Volvos USP (Uniq Selling Point – alltså varför du ska köpa just en Volvo) nämligen att det är säkra bilar som med säkra och komfortabla köregenskaper lämpliga inte minst för de som kör långt (vilket gjort Volvo uppskattade i så skilda länder som Sverige och USA). Istället vill man att Volvo ska rätta sig i ledet och sälja “sexiga” bilar.

Det här handlar om att Geely är dåliga på marknadsföring och fattar trögt, inte tvärt om att Volvo är gamla och konservativa och behöver rätta sig i ledet. Det finns nämligen ett par riktigt bra exempel på att Geely är på väg åt kapitalt galet håll. Två exempel på hur man ska göra och ett exempel på hur man inte ska göra.

Först de två exemplen på hur man ska göra.

  1. Skoda. Att köpa en Skoda innan 1994 var ett snudd på idiotsäkert sätt att bli utskrattad. Volkswagen gick in, utrustade Skoda med förra generationens komponenter från VW. Komponenter som inte var moderna, inte sista skriket, men väl beprövade och välfungerande och tillverkades i stor mängd (bilar från VW behöver ju samma komponenter som reservdelar). Från att ha varit en udda bil för kufar, en bil som var billig i inköp men med dålig driftsäkerhet och reservdelar ingen kunde få tag på blev Skoda bilen för de som ville ha en enkel och praktisk bil som tar dig från punkt A till punkt B. Inte minst beroende på rätt marknadsföringsavdelning och rätt reklambyrå. Att en bil är “nuftig” är numera ett begrepp.
  2. Dacia Om du innan Dacia Logan lanserades (och något år efter också för den delen) köpte en Dacia kände ingen till märket, och Dacias rykte var endast försumbart bättre än Skodas gamla. Steg för steg har Renault sett till att etablera märket och de har nu ersatt Skoda som främsta Småbilsmärke i Sverige. Och försäljningen är det inget fel på.

Och så ett exempel på hur man inte ska göra.

Saab Jag hoppas innerligt för Saabs skull att NEVS nu ser till att förvalta Trollhättans stolthet på ett bra sätt. Det skulle i så fall vara första gången i Saabs historia som de tillhör en koncern som tar dem på allvar (lite osäker på den korta Spykerperioden). Där Investor (som också vid samma tidpunkt hade stor insyn i Volvo och lade all ambition där) inte brydde sig om Saab brydde sig GM desto mer. På gott och ont. Saab fick pengar att ta fram nya modeller i högre takt och bland annat fick den mer än pensionsfärdiga Saab 900 G1 avlösning kort efter att GM gick in, vilket borde vara enbart positivt. Tyvärr var bilen typiskt amerikansk, alltså med tydligt bakåtblickande design, nya finesser som bara ibland fungerande och väghållning som inte imponerar på någon på den här sidan atlanten. Detta hos ett märke som hade sin väghållning som ett av sina USP. Tyvärr visade även fortsättningen på styret att GM totalt missat Saabs USP. Vilket så när blev märkets undergång.

Nu riskerar Volvo att gå samma öde till mötes. För om ingen bryr sig om Volvos USP så att man avvecklar den, varför ska man då köpa en Volvo? Och om ingen köper bilarna, går märket under.

Vilket vore mycket synd, det är jag den första att erkänna även om jag inte är en Volvomänniska!
Men den enda svenska motorjournalist som verkar bry sig är Robert Collin, de andra låter sig snällt imponeras av när Volvo blir lika häftiga (dvs. likadana) som alla andra bilmärken.

En guldstjärna till Robert Collin. Och skämskudde till de andra svenska mutorjournalisterna!

Jag vill också rikta ett diskret Tack till butiken som lät mig köpa Aftonbladet bil utan att köpa tidningen. Hade de krävt det hade jag nog låtit bli. Och då hade ju inte Robert Collin fått det beröm han förtjänar denna gång.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s