Det har inte jag tagit någon skada av…

Ibland ger vi människor oss in på projekt som visar sig vara betydligt mer komplicerade än man först kan tro. I måndags var jag på ett seminarium på Sportcentrum i Norrtälje. En av föredragshållarna var Jesper Lindström från SIK som under samma period både drivit ett projekt för att få kommuner att upphandla mer lokalt, byggt hus och blivit pappa. Alla tre projekten visade sig vara hårt drabbat av det jag från annat håll lärt mig benämna nyckelhålsproblematiken.

Nyckelhålsproblematiken handlar om att när man tror att man kommit till punkt i en fråga har man bara kommit fram till ett nyckelhål, genom vilket man ser ett rum med nya dimensioner och utmaningar. Grundproblemet är alltså mer komplicerat än man först tror.

Många som hänvisar till en lösning som inte är fullt så bra som man först kan tro hänvisar till “sunt förnuft”. Men det sunda förnuftet säger åtminstone mig att man först ska ta reda på alla fakta i en fråga. Sen kommer man med en åsikt. Råkar man nu göra tvärt om, då lyssnar man på den som kommer med kompletterande upplysningar istället för att sticka huvudet i sanden när folk påpekar att man gjort det väl enkelt för sig. Det är för mig sunt förnuft. Att bete sig som ett bortskämt barn och skylla ifrån sig är inte sunt förnuft för mig i alla fall.

Eller så håller man en tiominutersföreläsning om hur onödig skolan är och hur bra man klarat sig utan den varefter man kommer med ett resonemang hårt angripet av förenklingar och dålig research och sticker huvudet i sanden när någon, inte sällan jag, påpekar hakarna (numera gör jag inte sällan så att jag tyst tänker “klarat dig bra utan skolan, jo jag hör det!!”). Jag har vid några tillfällen beskrivit det som att man framkastar förslag som låter bra när man framkastar dem över en öl eller två på fredagskvällen men som inte är fullt lika vettiga när man nyktrat till och ska göra något vettigt med dem på jobbet på måndagen.

Numera finns det ett politiskt parti vars hela ideologi bygger på att man skyller på en konspiration från omgivningen där på måndagen istället för att inse att man själv behöver läsa på.

Jag talar givetvis om Sverigedemokraterna. Sedan tidigare har de fått det till att det är massinvandring med helt öppna gränser när 1 av 4 som söker asyl får uppehållstillstånd. De är också helt säkra på att invandrarna är lata och dumma i huvudet och inte svensk arbetsmarknad och utbildningsväsende för stelbent och att det är det sista som är anledningen till invandrargetton och därtill hörande kriminalitet.

Motsvarande stelbenta resonemang hittar man också på andra ställen än precis bara invandrarfrågan. Nu senast har till exempel Sverigedemokraterna i Norrtälje kommit med ett eget förslag till hur de vill se att Norrtälje hamn ska utvecklas.

Ni kan själva läsa om förslaget här: http://norrteljetidning.se/debatt/1.2421150-gustavia-ska-likna-posthusgatan. Jag har alls inget emot idén om New Urbanism. Men några stycken längre ned slår pub-resonemangen till med obönhörlig kraft.

En uppfattning om stilen kan man få genom att besöka stadsdelen Wadköping i Örebro, delar av Posthusgatan i Norrtälje eller varför inte Trosa eller Gränna. Husen kommer dock att vara lite högre, 2-4 våningar i stället för 1-2. Husen är tänkta att byggas helt i trä. Gatubeläggningen och beläggningen på hamnplan ska vara av gatusten.

Så Sverigedemokraternas förslag till hur det ska se ut i Hamnen handlar alltså om små, opraktiska trähus med små fönster, så man kan vara helt säker på att eventuella inbrottstjuvar kan jobba ostört utan att behöva störas av att förbipasserande gångtrafikanter och andra besvärande inslag. Butiksinnehavarna behöver heller inte lägga energi på att skylta stora skyltfönster. Dessa små “mysiga” trähus ska sedan ställas lika tätt som jag staplade veden i värmepannan. Mellan dessa lägger man sedan gatsten, ett material som verkligen inte förenklar för cyklar, rullatorer och andra fordon med hjul.  Inget ont åt gatsten, men varva gärna med asfalt tack!

Det är ingen slump att jag använder liknelsen med värmepannan. Det finns två enkla förklaringar till att man knappt hittar denna typ av bebyggelse idag. Mycket är rivet när man ville ha luftigare lokaler och modernare gatmaterial. Och väldigt mycket. Väldigt väldigt mycket har helt enkelt brunnit ned. Det var därför man definitivt övergav denna stil efter andra världskriget.

Nä Sverigedemokraterna, idén om New Urbanism är nog bra men i övrigt kanske ni behöver tänka ett steg längre… Nyktra till över helgen och börja läsa på lite grand när veckan börjar så får vi se vad ni vaskar fram sedan. Då är å andra sidan frågan vad Sverigedemokraterna då ska vara bra för.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

