Lite funderingar kring den Amerikanska V8an

År 2004 skedde ett paradigmskifte i Škodas historia. Då lades nämligen produktionen av Škodas egna motor, mot slutet med en motorvolym på 1,4 liter, ned. Istället fick de som nöjde sig med den enklaste motorn en 1,2-liters motor med samma motoreffekt, 68 hästkrafter. Från och med detta har alla Škoda moderna motorer från Volkswagen.

När mamma köpte en Fabia 2005 blev det med den näst klenaste motorn. En 1,4-litersmotor det också, men Volkswagens moderna motor, dessutom denna gång med fyrventilsteknik (något som funnits i massproduktion sedan mitten på 1980-talet). 75 hästkrafter är inte jättemycket men räcker för den lilla bilen. Med en litereffekt på 53,96 hästkrafter per liter är trimningsgraden inte heller direkt chockartat hög. Denna motor har också ryckte om sig att vara en bra bruksmotor och därmed jämnt. Vilket stämmer med min egen uppfattning. En enkel och billig motor som gör det den ska, varken mer eller mindre. Segdragningen är med 90,65 Newtonmeter per liter (126 Newtonmeter) tämligen ordinär. Motorn debuterade 1996, i detta utförande år 2000.

Nu kommer det intressanta. Dubbla volymen på varje cylinder och dubbla antalet cylindrar så får du en V8 på 5,6 liters volym. Öka cylinderstorleken lite till och du får en klassisk amerikansk V8 med volymen 5,7 liter. Om man nu (o)trimmar denna till samma effektuttag och segdragning som Skodamotorn får man 308 hästkrafter och 517 Newtonmeter. 308 hästkrafter är förvisso ganska mycket. Fyra gånger mer än i mammas Skoda. Det gör att i teorin blir det en jäkla fart på bilen, om den inte är väldigt tung. Nu är det ytterst tveksamt om upplevelsen av dynamit under huven blir så stark eftersom alla rörliga delar i en så stor motor lär väga en hel del vilket ger en betydligt långsammare kraftutveckling.

Vi har alltså att göra med en tämligen ordinär bruksmotor till exempelvis en klassisk amerikansk Pick-up. I ett tidigare blogginlägg nämnde jag motorn som har just den här motorstorleken och som sitter i Chrysler 300C. Den har för all del något fler hästkrafter, 32 hästkrafter till (340) gör inte trimningsgraden direkt chockerande hög med 61,02 hästkrafter per liter.

Den här motorn har blivit klassad som en av världens tio bästa motorer!!! Antingen är väldigt många i juryn amerikanare eller så har de andra skäl att gilla deras bilar, inte omöjligt av nostalgiska skäl. Det kan ju också tänkas att motorn har andra egenskaper än att vara ingenjörstekniskt intressant. För det är den inte. Vilket alltså bland annat gjorde Top Gear-teamet ganska kallsinniga.

Jag har nämligen kollat precis. Det amerikanarna gjorde då på 50-talet var att föra ut V8an bland massorna. Men inte ens då var den ny!

Nä jag är verkligen inget jättefan av (stora) V8or. Känns som mänskligheten borde kunna gå vidare från det nu.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s