Det här visste ni inte om Mackdöden

Det stänger mackar i Sverige. I massor. Sedan 2006 har ungefär 1 100 mackar bommat igen, och det började redan innan dess. För att bromsa denna utveckling planerar vår nuvarande regering att luckra upp den så kallade pumplagen så att den bara berör ungefär hälften av landets mackar.

Jag tror inte det kommer att fungera. Av en mycket enkel anledning. Det är nämligen inte pumplagen som är problemet. Det här är dessutom tämligen enkelt att bevisa. 1984 fanns det 4 391 tankställen i Sverige. I början på 2006 fanns det 3 816 tankställen. Under året infördes pumplagen och året efter fanns det 3 701. Det innebär att pumplagen inte kan fråntas all skuld när det gäller mackdöden. Lite drygt 100 mackar fick stänga i anslutning till pumplagen. Tre av dem ganska nära där jag bor.

Men det är lite skillnad på 100 mackar och 1100 mackar. Framförallt innebär det att det finns någon annan orsak bakom mackdöden än pumplagen.

Låt mig nu berätta två saker. Dels, är anledningen den jag har goda anledningar att tro är det inte ett politiskt beslut som ligger bakom. Dels, det är inte särskilt svårt att komma förklaringen på spåren. Det tog mig fem minuter med Internet innan jag upptäckte hur det förhåller sig. Eftersom jag på sätt och vis uttalar mig i egen sak kommer det att bli ganska gott om internetlänkar nedan så ni kan dubbelkolla mina uppgifter.

Den enkla anledningen är helt enkelt att de minsta mackarna drivs som frenchise. Här ska sägas att Petroleumbranshen är inte ensam om att göra de minsta och därmed känsligaste företagen ännu känsligare genom att låta det vara enskilda bolag. Men det är den branshen jag uppmärksammar nu. Låt oss också konstatera att det är en lösning som funkar lite så där. Vi kan titta på två mackar som finns i närheten av mig:

OKQ8 Rimbo: http://www.allabolag.se/5567561765/Nielsen_och_Sandvik_Drivmedelsbolag_AB

Preem Norrtälje: http://www.allabolag.se/5564729159/Hans_Brander_Bensin-Livsmedel_AB.

Lönsamheten är inte direkt anslående och en investering på så där en miljon kommer att slå hårt mot dessa mackar/bolag. Det må sedan vara pumplagen eller att man från huvudkontoret beordrar företagen att ha stora lager färskvaror eller exotiska varianter av motorolja (som också är färskvara, om ni trodde något annat). Det är investeringens storlek som är det viktiga.

De stora mackarna däremot drivs av mackbolagen själva. Här är lönsamheten betydligt bättre. Vi kan titta på OKQ8 http://www.allabolag.se/5560294588/OK_Detaljhandel_AB eller Statoil http://www.allabolag.se/5560006834/Statoil_Fuel_och_Retail_Sverige_AB.

Intressant nog är den nyöppnade mackkedjan St1 uppbyggd runt egendrivna automatstationer, och de har inga större problem med lönsamheten de heller: http://www.allabolag.se/5563085942/St1_Sverige_AB.

Så 100 mackar stängdes som ett direkt resultat av pumplagen. Räkna väldigt högt och säg att 200 till stängts senare, indirekt på grund av pumplagen. Återstår fortfarande 800 mackar som stängts av en annan anledning. 73 procent av de försvunna mackarna. Dessutom har många av de mackar som berörts av regeländringen redan dispens.

Så, att smickra in sig hos konservativa mutorjournalister eller ansvariga på bensinbolagen som skyller ifrån sig må ha någon slags poäng. Men det hjälper varken de enskilda mackägarna speciellt eller glesbygden som kommer att behöva bilen som transportmedel även efter att bensin och diesel blivit kommersiellt stendöda.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s