Ta det lugnt mina vänner!

Sverige har sorg idag. Och i synnerhet fotbolls-Sverige.

Jag tror inte jag behöver vara mångordig om det som hänt eftersom de allra flesta av er som läser dessa rader sannolikt också har läst åtminstone någon nyhetstjänst. En 43-årig man med familj, två eller tre barn, har avlidit efter att ha fått något i huvudet i samband med att han var till Helsingborg för att titta på matchen mellan Helsingborg och Djurgården.

Det är oerhört mycket som fortfarande är oklart. Jag har faktiskt inte stött på någon tidning som i dagsläget kan bevisa att det rörde sig om ett supporterbråk, fast det är mycket sannolikt. Att polisen rubricerar det hela som dråp tyder också på att man inte tror att det fanns ett uppsåt att döda. Det finns ganska troligt ingen mördare i den bemärkelsen man brukar mena, alltså någon som fick för sig att medvetet slå ihjäl en annan människa. Det finns bara ett antal människor som behöver hjälp att tygla sitt temperament och en av dem gjorde bort sig totalt idag. Klarar personen ifråga inte av att tygla sitt temperament själv så behöver han hjälp med det. Ordentlig hjälp.

Det som gör mig lite betänksam är också att det faktisk bara är rena turen att ingen dödades när Djurgårdsfans stormade planen efter beskedet.

Sverige har sorg. Fotbolls-Sverige har sorg. Djurgården har naturligtvis i ännu högre grad sorg.

Men varje gång jag har låtit känslorna springa iväg med mig (och det har hänt några gånger under mina 31 år kan jag avslöja) har det inte blivit så bra i slutändan.

Först ska de som har ansvaret för sådana saker ta reda på vad som hände, och jag hoppas verkligen de får all hjälp de behöver med det från de som kan hjälpa till (läs: Var där!). Sedan kan man bli arg. På vad vet vi inte än. För vi vet inte vad som hänt. Eller så blir man bara ledsen över att detta var en sådan där dag när allt gick fel för ett antal människor.

På ett sätt som aldrig någonsin går att reparera.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

