Moderna tiders hästhandlare eller Därför vänder jag Zoosk ryggen.

En sak som länge har förundrat mig är att man kan starta en Community. Det är inte särskilt konstigt. Den måste i praktiken vara reklamfinansierad idag. Att ha ett betalmedlemskap för en Community går inte. Det går inte folk med på. Det är inte heller särskilt konstigt.

Men om du däremot inkluderar någon typ av intressebasserat filter så att du ser vilka andra användare som du liknar kan du plötsligt ta betalt. Bra betalt. Utan att någon klagar. Det förundrar mig.

Jag har under en tid varit medlem på datingsajten Zoosk. Och har för all del fått en kontakt där som vi får se vart den leder. Jag håller dock på att avsluta det medlemskapet av två anledningar.

Till att börja med, det är dyrt. Dyrt som saffran. I praktiken måste du vara premiummedlem för att få ut något av ett zooskmedlemskap. Dessutom behöver du något som heter Zoosk-mynt.

Premiummedlemskapet kostar lite knappt 300 kronor per månad och zooskmynten (där ett mynt kostar ungefär 1,10 SEK) går det lätt åt en så där 100 stycken i månaden om man har skaplig fart på profilen.

Knappt 400 spänn i månaden!! Vad får man då för de pengarna? Ja man får tillgång till sina matcher (som däremot dyker upp i din mailbox ändå), man kan chatta så mycket som helst och mynten ger dig tillgång till dina matcher i en funktion kallad karusellen. Däremot får man inte vettig prisinformation eller tillgång till svenskspråkig support.

Dessutom är det helt klart att zoosk inte är gjort för att passa en feminist. En av de kontakter jag fick (som dock försvann sedan) skrev öppet på sin profil att hon var gratismedlem och hänvisade till sitt konto på kik.

När jag försöker skriva samma sak blir min profil inte godkänd.

Ursäkta, men detta är tillämpad mansdiskriminering. Dessutom intressant nog på ett sätt som befäster de nuvarande patriarkala maktstrukturerna (nämligen att mannen står för pengarna).

Det är inget jag finner mig i. Så Adjö Zoosk! Jag har inga som helst planer på vidare samarbete med skojare.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

