Är Rolls-Royce Ghost för stor?

Eftersom jag är till att skriva ett blogginlägg om bilar och liknande frågor ska jag börja med att framföra mitt djupaste deltagande till familjen till den yngre kvinna (19 enligt Aftonbladets löpsedel) som precis omkommit under en rallytävling i Mjölby. Alltid lika tragiskt när sådant händer.

Ghost är alltså Rolls-Royce mindre modell. Liten är den dock absolut inte. I standardutförande är den 5,4 meter lång, 1, 95 meter bred och 1,55 meter hög. Det finns även ett utförande med lång hjulbas som förlänger bilen till 5,57 meter. Motorn i bilen är en 6,5-liters V12 som med hjälp av dubbla turboaggregat kommer upp i 570 hästkrafter. Bilen väger in på cirka 2,5 ton.

Bilen är 25 centimeter kortare, några centimeter bredare och någon decimeter lägre än storebror Phantom. Klart mindre skulle man säga i bilsammanhang. Men vikten är endast marginellt mindre, något som kan vara av nog så stor betydelse inte minst för körkänslan. Detta kan vara en av förklaringarna till att den faktiskt har en kraftigare motor än storebror Phantom. Dessutom är bilen fortfarande t.ex. klart större än en normal svensk/europeisk parkeringsplats. Det gör att när Rolls-Royce menar att Ghost är lite mer “ordinär” än Phantom så skorrar det lätt lite falskt. Eller som svenska motorjournalisten Fredrik Huldt så träffande uttryckte det. Om Rolls Royce Ghost är en ordinär bil så är Lars Ohly moderat.

Det gör också att när Top Gear provkör Ghost kommer uppfattningen att Ghost är en liten Phantom. Vilket för med sig det problemet att en av de saker man signalerar med att köpa en Ghost är att man vill ha en Rolls-Royce men inte har råd med en Phantom (Ghost är klart mindre kostsam också). Och man vill förmodligen inte känna sig småsnål eller ekonomiskt begränsad om man köper en Rolls-Royce.

Och det är här jag menar att Rolls-Royce biter sig i svansen. Hade man gjort Ghost ungefär lika stor som dess tyska syssling BMW 7-serie, alltså sådär 5,1 meter lång, 1,9 meter bred och 1,5 meter hög, vikt lite över 2 ton) hade det blivit lite annorlunda. Fortsätt det hela med hjul i lite mer ordinär storlek (säg 17 eller 18-tums fälgar) och att förse bilen med t.ex. en V8 (moderbolaget BMW har en på 4,4 liter som nog inte skulle bli helt fel) och man är i stort sett i mål. Då kan bilen faktiskt sägas vara lite mer ordinär.

Kanske ska man också säga att bilen är lite mer diskret, lite mer blygsam, snarare än att säga att den är ordinär. För letar man efter en ordinär bil så är nog inte Rolls-Royce det första bilmärke man tänker på. Det viktiga är att man ser till att den andra bilen (i detta fall Ghost) faktiskt har ett eget segment vid sidan av den stora bilen, just för att undvika intrycket av att vara en lillebror med allt vad det för med sig.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s