Så innerligt besviken på Jonas Fröberg

Vissa blogginlägg är jobbiga att skriva. Ibland så jobbiga att jag till slut väljer att inte skriva dem alls.

Det ni nu ska få läsa är ett inlägg som mycket väl hade kunnat hamna i den kategorin, men jag känner att jag måste skriva det helt enkelt beroende på att det jag skriver om är något jag irriterat mig på under en längre tid. Jag känner helt enkelt behov av att “lätta på trycket”, och även om möjligt få någon slags reaktion från andra människor.

Bakgrunden är alltså följande:

Den 8 december förra året startade återigen bilproduktionen i Trollhättan. Det som produceras är i stort sett den modell av Saab 9-3 som producerades precis innan konkursen. Modellen är i grunden den Saab 9-3 som presenterades 2002 men exteriördesign, chassioptimering och motor är utbytta eller kraftigt uppdaterat, inte minst vid en större ansiktslyftning 2008. Skulle det stå BMW, Volvo eller Audi på bilen skulle man säga att det är modellen från 2008 som får hänga med något år till. Över 100 komponenter är dock helt nya, inte minst för att man fått skaffa sig andra underleverantörer. Men i stort sett rör det sig om bilen från 2008. Chassiet är också uppstyvat igen och bilen har nya stolar, mycket troligt  med WHIPS (Volvos whiplash-lösning) och inte SAHR där den skillnad man ser tydligast är de nya nackskydden.

Den 20 mars publiceras annars utmärkta SvD en provkörning av bilen av annars utmärkta Jonas Fröberg.

Provkörningen är en parodi på seriös bildjournalistik.  Det man ser av Jonas Fröbergs körning kör han som en biltjuv på en asfaltplan. Hur man ska kunna göra en bra utvärdering av en bil enbart den vägen förtäljer inte historien. Dessutom kommer en rad märkliga påståenden.

Till att börja med påstår man att motorn är samma som satt i bilen 2002. Med samma logik kan man påstå att en fabriksny Volkswagen Golf har motorn som presenterades i Volkswagen Polo 1994. De har nämligen cylindervolym och mått på cylindrarna gemensamt. Det är dock olika motorer. Om vi börjar med Saab: 2002 satt en motor med internkod LK9, tillhörande familjen Ecotech Gen I (även kallad L850) och med tre olika internkoder (B207E/L/R) i bilen. Det som skiljer är turboaggregaten.

Strax efter introduktionen av Saab 9-5 NG 2010 fick även Saab 9-3 den nya motorn där i stort sett alla rörliga delar är utbytta och turbokompressorn är av en helt annan, modernare teknik kallad TwinScroll. Motorn är även försedd med direktinsprutning och numera har dessutom Saab-motorn Bosch insprutningssystem och inte Saabs eget Trionic. Motorn har GMs internkod A20NFT (kan vara NHT på slutet också men det är föga troligt). De båda motorerna har inte ens motorblockets design helt och hållet gemensamt (även om mycket där är lika). En enkel titt på engelska Wikipedia fungerar också som utmärkt lögndetektor när det gäller att motorn skulle vara extremt högvarvsoptimerad eller omodern på den punkten (den är ungefär medelmåttig).

Kort innan vi går vidare med Saab: Motorn som introducerades i Volkswagen Polo 1994 har internkod EA111 och den som sitter i dagens Golf tillverkas av Skoda i Tjeckien och har bara motorvolym och material i motorblocket gemensamt med den första motorn. Samma historia alltså.

Dessutom betonas väldigt hårt att bilen är gammal, liknas vid något tillfälle med en zombie, detta till trots att motorn alltså är en modern direktinsprutad historia (vilket han inte nämner), bilen uppenbarligen har fin chassibalans (något som berörs med endast något enstaka ord). Det faktum att designen är från 2008 och nog kan sägas hänga med bra nämns inte heller. Innan vi går vidare ska ni förresten få se bildexempel:

Saab 9-3 vid lanseringen.

 

Visst ser man att det i grunden är samma bil, men att påstå att designen är densamma är lika fel det.

Numera går dessutom Saab 9-3 bara att få med ljus interiör, vilket helt klart livar upp en annars trist interiör (en av bilens svaga punkter).

 

Sedan har vi då det här med säkerheten. Saab är, tillsammans med Volvo, kanske världens säkraste bilar när det gäller kollisionsskydd i praktiken vid krockar ute på vägen. Saab var dessutom en formalitet från att bli den första bil som fick fem stjärnor i EuroNCAP. När engelska motorprograminstitutionen Top Gear gör ett inslag om Saab kollar man takets bärighet kontra en samtida BMW. Saaben vinner solklart. (början på den här filmen http://www.topgear.com/uk/videos/a-tribute-to-saab-part-2-series-18-episode-5) Saab 9-3 har bland annat fem stjärnor i EuroNCAP men har utöver det bland annat valts till säkraste valet i sin klass fem år i rad av amerikanska IIHS. Bilen får betyget 4 av 5 i Folksams tester och bedöms som säkrast i sin klass. Den har tillsammans med numera nedlagda Volvo V50 marknadens bästa ljus enligt Vi Bilägare och har alltså de bästa strålkastare som går att uppbringa på en ny bil idag. Allt detta nämner inte Jonas Fröberg.

“Inga aktiva säkerhetsystem finns”. Nja, förutom lagstadgade ABS har bilen också bromskraftsfördelning, panikbromsassistans och ett system för att förbättra inbromsning i kombination med kurvtagning. Förvisso inga system som övertar förarens jobb, i den meningen inte aktiva, men helt klart system som hjälper föraren på traven. Vilket även gäller ovan nämnda strålkastare. Att bilen inte har modernt fotgängarskydd är förvisso inte smickrande och skall omnämnas, men med tanke på hur många EuroNCAP-optimerade bilar som rullar på vägarna och med tanke på att Honda Civic redan i början av 1990-talet visade oss att säkerhetsutrustning inte är allt känns säkerhetsbetyget 2 av 6 väl lågt. Även om man måste komma ihåg att köra en Saab 9-3 och inte bara åka med.

Låt oss nu se: Bilen har fortfarande piggt och alert chassi, krocksäkerheten håller modern nivå om än inte längre solklart marknadsledande även om fotgängarskyddet alltså inte når upp till nuvarande krav, utseendet kan inte sägas vara helt ute (enligt min uppfattning i alla fall) när det gäller både exteriör och interiör, komforten är god, motorn är en någorlunda modern pjäs med direktinsprutning och modern överladdningslösning (samma som BMW använder), kvalitétskänslan hänger med och man får rätt mycket utrustning för pengarna.

Så hur motiverar du tjatet om bilens ålder, att motorn inte har många skruvar gemensamt med den från 2002, tveksamma påståenden om kraft på högvarv, gubbkepsen, Gyllenhammarliknelser och zombieformuleringarna Jonas Fröberg? Bilens ålder nämns 10 gånger. Att bilen har en modern direktinsprutad motor, att utseendet från 2008 fortfarande hänger med någorlunda, att motorn självklart är en turbo på äkta Saab-manér och att det är en av världens säkraste bilar i sin klass som nu går att köpa igen nämns inte alls. Eller att den bilen är svensk. Att bilen som är i grunden 12 år gammal fortfarande har alerta och fina köregenskaper med en väl avvägd kompromiss mellan komfort och smidighet nämns bara parentesvis (ungefär som motoruppdateringen där mjukvara, insprutning och materialval ändrades!), något som tyder på att chassiet gjordes rätt från början. Att Saab redan etanolkonverterat motorn en gång och således bör kunna göra det igen nämns inte alls.

Då känns det viktigare att påpeka att bilen saknar autobroms och ett modernt infotainmentsystem. System som du påpekat på annat håll är för avancerade för att egentligen passa i bilar. Hur tänker du här?

Missförstå mig rätt. Jag har i grunden inget personligt emot Jonas Fröberg, det handlar tvärt om om att en journalist som annars lyckats hålla huvudet kallt under hela Cirkus Saab nu istället deltar i den vanliga Saab-smutskastningen som media ägnat sig åt så länge jag kan minnas. Med något enstaka undantag.

Och det gör mig väldigt väldigt besviken, när man hittat någon journalist man trodde stod över dumheterna, och som sedan sviker. Jag som skriver detta är att betrakta som Saab-entusiast ska också sägas, så jag tar nog i åt andra hållet.

Men snälla Sveriges motorjournalister, låt mig få slippa skriva fler sådana här inlägg!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s