Två grupper där ingen säger hela sanningen

Under de senaste åren har den officiella bränsleförbrukningen kommit att få en allt viktigare roll eftersom den många gånger, till exempel i Sverige, är grunden för miljöbilsbestämmelser och även för fordonsskatten. Här uppstår emellertid ett problem.

Den officiella bränsleförbrukningen mäts under omständigheter som ligger långt – väldigt långt – från hur vi faktiskt kör bil inte minst här i Sverige. Ta bara en sådan sak som att bilen ska stå i testanläggningen (provet görs alltså på rullande landsväg inomhus) över natten innan testet körs och inomhustemperaturen i lokalen ska vara 23 grader Celsius. Dessutom körs testet med alla övriga elförbrukare avstängda (så som lampor, radio, luftkonditionering och fläkt) och provet innehåller inte en enda fullgasacceleration, eller ens i närheten. För några år sedan kom jag över en uppgift om att den hårdaste accelerationen som förekommer under mätningen är 0-50 på 20 sekunder. Det är rent löjligt. Jag är ingen fartdåre bakom ratten men jag brukar väl accelerera dubbelt så hårt efter ett rödljus. I morsans Škoda med morsan i passagerarsätet utan att hon reagerar heller.

Dock innehåller mätningarna inga perioder när man kör jämnt och lugnt i samma hastighet heller och den sista typen av körning brukar vara ett effektivt sätt att snåla med bränslet.

Det gör att totalt sett är mitt intryck att blandadnormen är ganska bra på att ange vad bilen drar vid just blandad körning. Jag brukar ligga något under men så är jag också en road Eco-drivning förare, miljöpartist som jag är. På sommaren alltså. Ideal temperatur för Eco-drivning är runt 15 grader Celsius.

Våra motortidningar håller inte riktigt med om det. Teknikens Värld fick t.ex. fram att den bil jag oftast kör drar 8 procent mer än blandadnorm och Vi Bilägares långtestbilar drar numera 29 procent mer än blandadnorm – i snitt. Vilket de inte gjorde fram till 2009. Jag tror inte jag läst ett enda test där testförbrukningen på en större dieselbil går under någonstans 0,65-0,7 l/mil trots att blandadnorm säger ungefär två deciliter per mil mindre.

Detta beror naturligtvis till viss del på att biltillverkarna har blivit väldigt duktiga på att producera bilar som ger låg förbrukning vid proverna. Start/stopp-system är ett exempel på system som fungerar mycket bättre vid EU-mätningarna än vid normal Svensk körning. Någonting som gör att man nu håller på att ta fram en ny körcykel.

Men det beror också på något annat som motorjournalisterna talar väldigt tyst om.

Motorjournalisterna kör antingen som biltjuvar eller också är rätt mycket av deras körning körning i tät tätortstrafik. Typ körning i Stockholm i rusningstrafik. Bilarna drar nämligen intresseväckande mycket enligt vad de uppger. När Auto Motor & Sport Sverige till exempel testade Citroën C5 för ett par år sedan uppges testförbrukning 0,76 l/mil. När föräldrarna till en klasskompis från gymnasiet tog ut samma bil på långresa drog den omkring 0,4 l/mil.

Det är 46 procent lägre förbrukning!! Det är en oerhörd skillnad. Ovan nämnda Škoda drar för övrigt 0,5 l/mil under långkörning vilket är 29 procent lägre än den blandadförbrukning teknikens värld får enligt deras Sverigecykel. Det är också en rätt tydlig skillnad, men det skiljer ändå smått häpnadsväckande 17 procentenheter mellan bilarna. Hur kan det komma sig?

Förklaringen är oerhört enkel. Citroën är en turbo (-diesel) och Skodan har en konventionell motor utan överladdning. Nu är det så att turbobilar är, och har varit i än högre grad, mycket känsliga för körsätt. Den höga förbrukningen är alltså ett utmärkt mått på körsätt.

Därmed inte sagt att det är enbart negativt. Eftersom EU-normen inte lärt sig trycka ned gaspedalen behövs ett kompletterande test som visar vad bilen drar i det läget. Men det är just det. Att däremot presentera en hårdkörningscykel som den enda rätta sanningen, det är faktiskt inte särskilt klädsamt.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s