Ett trevligt blogginlägg

För lite drygt en månad sedan brann jag av på Jonas Fröberg. Ett blogginlägg som på sätt och vis var inaktuellt redan när det skrevs eftersom jag kände sådan antipati mot ämnet att jag drog mig för att skriva inlägget.

Låt mig nu väga upp detta genom att skriva om något betydligt trevligare.

Ett företag – för säkerhetsskull ett STORT företag – med minst sagt skamfilat rykte när det kommer till gröna frågor, där jag kan skriva om ett par punkter där företaget hänger med bra i miljökampen, i något fall rent av ligger i framkant.

Nestlé

Att säga att Nestlé har ett skamfilat rykte i miljöfrågor/etikfrågor är en närmast biblisk underdrift. Detta schweiziska företag har anklagats för att vara inblandat i barnarbete, bidra till skövling av regnskog, delta i kartellbildning och sist men inte minst uppmana mödrar i utvecklingsländer att mata sina spädbarn med modersmjölksersättning istället för bröstmjölk även där mödrarna inte har tillgång till rent vatten. Den sista frågan är anledningen till att det finns organiserade mödrar bland annat i England som fortfarande, år 2014, uppmanar till bojkott av Nestlés produkter. Annat att förglömma.

Kopierar jag texten i engelska Wikipedia som handlar om vad Nestlé anklagats för genom åren till Word blir texten drygt tre sidor med Words standardformatering. Och då pratar vi sammanfattningen som finns i artikeln om Nestlé. Dessutom länkas där till ytterligare sex separata artiklar.

Därför blir det extra glädjande när man kan skriva något positivt om nämnda företag som rör just miljöfrågor/etik.

Liksom många andra företag i samma storlek är Nestlé inblandad i olika sociala program. Men det är inte det jag tänker skriva om nu.

Till att börja med fick jag för en tid sedan reda på via Greenpeace Svenska och deras sida på Facebook reda på att Nestlé, före Cloetta/Fazer dessutom, gått med på Greenpeace krav om att se till att den olja de använder inte kommer från plantager som odlas på (relativt ny-) skövlad regnskog eller plantager som på annat sätt bidrar till fortsatt skövling av regnskog och de hot mot våra nära släktingar Orangutanger som det bidrar till.

När jag dessutom helt nyligen hjälpte en släkting som inte druckit kaffe på flera år att välja ut en bra sort ur butikshyllorna (släktingen ifråga antog helt korrekt att jag hade bättre koll) upptäckte jag att Zoegas, ett av Nestlés varumärken, är ett av tre märken kaffe på svenska marknaden som har flera sorter KRAV-märkt kaffe att välja på. De andra två märkena är Classic (som har två, reko och eko, enbart klimatkompensering räcker inte!) och Coops Änglamark.

Dessutom kan jag ärligt säga att det kraftigare av Zoegas båda KRAV-märkta sorter, Hazienda, varmt rekommenderas till de som vill ha ett kraftfullt kaffe, mörkrostat utan att för den skull smaka bränt. Till och med jag (som inte brukar gilla mörkrost just eftersom det enligt min mening brukar smaka bränt) hade inga större svårigheter att få ned det, ens utan socker!

Zoegas har dessutom börjat med småförpackningar så man kan prova sig fram med olika kaffesorter utan att det blir för mycket spill.

Numera kan man alltså med betydligt bättre samvete än bara något år sedan bjuda på After Eight och dessutom med gott samvete rekommendera Zoegas (och speciellt deras KRAV-märkta sorter) till de som vill ha ett kaffe utöver det vanliga.

För övrigt vill jag se en grön regering i höst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

