Glädjechock

Jag som skriver detta är heterosexuell. Heterosexuell man. Och feminist. Vilket jag inte har det minsta problem med eftersom jag inte tillhör den delen av feminismen som mer eller mindre förespråkar all makt åt kvinnorna eller att hela problemet med det patriarkat vi har idag är att män är svin. Det är inte så enkelt enligt min uppfattning. Alltså kan jag vara en vänlig och förstående man med stor förkärlek för rekorderliga fruntimmer med råg i ryggen, inte minst det sista (där vi alltså pratar om mentala egenskaper! Var vänlig notera det!)

Jag betecknar mig alltså som heterosexuell. Även när HBTQ-frågor diskuteras så säger jag just så. Att jag är heterosexuell. Skulle jag beteckna mig som “inte homosexuell” skulle bara det vara ett avståndstagande. Av den anledningen tog jag det som en mycket stor komplimang när en kurskamrat (det här var alltså medan jag gick på högskola) som jag diskuterade HBTQ-frågor med till slut kände sig tvungen att fråga vilken läggning jag själv hade. Uppenbarligen var min öppenhet inför homosexualitet så stor att han började undra.

Denna min attityd gör också att jag tycker det är riktigt tufft att en (kvinnlig) släkting till mig driver ett hårdrockband tillsammans med sin fru, eftersom rocken är en musikstil som ofta uppfattas som manlig. Faktum är att bandet, Imber, är det enda band jag känner till som består av enbart kvinnor och vars rock inte bär minsta spår av puttinutt, men dock är tillräckligt melodiös för att en annan ska kunna klara att lyssna också (jag gillar inte tung hårdrock). Den som känner sig manad kan gå in och lyssna exempelvis på denna och sedan tala om var de hittar spår av puttinutt. Om de hittar något.

Jag tycker det är riktigt tufft (skulle förmodligen beskriva det som “cool” i en diskussion på engelska) när Sara Varga står i svenska melodifestivalen framför en låt med desto större spår av puttinutt som handlar om – destruktiva relationer, inte omöjligt med våldsinslag även om det inte nämns explicit. Det är inte var dag en av de vackra ballader som brukar finnas med i melodifestivalen/ESC gör att artisten i månader framöver får frågor om kvinnomisshandel. När samma artist sedan sjunger om människor (kanske framförallt kvinnor) med bitchig attityd (“Clownen”) eller annat skitprat som tyvärr är en del av när en ung, vacker kvinna blir framgångsrik av andra anledningar än sitt utseende (“precis som alla andra” av någon anledning hittar jag ingen aktuell länk).

Men när det gäller att ställa fördomar på skam så måste erkännas att Sara Varga har blivit brädad med råge av årets vinnare i Eurovision Song Contest. Jag har svårt att med ord beskriva den glädjechock jag fick när jag såg det synliga beviset på modet hos vinnaren. Han är nämligen uppenbarligen transvestit. Om Lars-Erik “Babsan” Wilhelmsson har tagit transan från att vara överdriven och bara se märklig ut till att verkligen se ut som en kvinna innan man tittar riktigt noga (har stött på fler som klarat det senare) så tar Conchita Wurst det hela ett steg längre. Han gör nämligen numret (en storslagen om än en smula förutsägbar klassisk schlager för övrigt) utklädd till kvinna – i skägg! Skägget är välansat och förtar inte det vårdade utseendet det minsta, bortsett ifrån att man ju naturligtvis hajar till eftersom “det inte hör dit” (det vill säga vi förväntar oss inte att det ska finnas där). Men den vägen skickar han en stilfull och tydlig signal: Jag är transa, bara för er andra att tugga i er!

Min djupaste beundran för hans och Österrikes mod och ett stort grattis till artisten, landet och inte minst Europas alla transvestiter. Förhoppningsvis har er vardag i ett slag blivit mycket lättare!

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

PS. Jag ju erkänna att jag faktiskt missade något när jag inte såg ESC-finalen på TV igår!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

