Inte riktigt som man tror

Dagens eftermiddagsrepris av motorprogrammet Top Gear var avsnitt 3 i 13:e säsongen och det är ett av de avsnitt som innehåller en del intressant information för oss som är miljöintresserade och intresserade av bilar och bilars teknik. Som gäller även idag

Många tror att en mindre motor per automatik drar mindre bränsle. Det är dock att göra det väl enkelt för sig. Det är nämligen en generalisering som helt enkelt inte håller (däremot drar en mindre bil mindre bränsle än en stor bil med lika stark och lika avancerad motor).

Men nog måste detta gälla vid riktigt extrema exempel, som exempelvis om man jämför en modern småbilsmotor med en stor amerikansk V8? Nja, troligen gör det de, men skillnaden är inte alls så stor som man skulle kunna tro, med tanke på att vi förmodligen pratar om väldigt olika stora bilar.

Så varför är det nu så. Jo, för att en bilmotor är som mest effektiv mellan ungefär 1500 och 3000 varv per minut. Och vad med är. Mellan ungefär 10 och 50 procents gaspådrag. Ju hårdare trimmad motorn är desto högre belastning klarar den utan att förbrukningen skenar.

Här är första stötestenen. Eftersom de flesta småbilar är gjorda billiga har de inte heller särskilt avancerade motorer. Vad mera är, eftersom många tror att det är så enkelt att en mindre motor alltid är snålare så har de också väldigt små och klena motorer.

Här kommer jag till huvudpunkten till varför jag skriver det här inlägget: Varning för småbilar som är undermotoriserade. Alltså där motorn är så klen så att man i parti och minut behöver varvas över optimalt varvtal, inte minst på motorväg, eftersom det enda sättet att ge bilen prestanda överhuvudtaget är att göra den väldigt lågt växlad. Dessutom är ju motorn väldigt klen, så du måste gasa hårt vid varje rödljus, korsning eller motorvägar/större landsvägar.

Ett enkelt sätt att avslöja detta är att jämföra bränsleförbrukningen mellan några olika bilar. Om då en bil med liten klen motor drar intresseväckande mycket bränsle är den helt säkert undermotoriserad. Och en undermotoriserad bil släpper också ut mycket giftig kolmonoxid och allmänt otäcka kolväxten (cancerframkallande, bidrar till kol och lungemfysem med mera…). Det är helt enkelt så att en bil drar knappt hälften så mycket bränsle om man kör i 2000 varv per minut som om man kör i 1000 varv per minut, men drar mer än dubbelt så mycket bränsle vid 4000 varv per minut som vid 2000.

Ett exempel är Jeremy Clarksons Škoda Roomster i ovan nämnda program. Den är i version 1,2 TDI som mig veterligen inte importeras till Sverige. Inget jag beklagar. En liten 75 hk/180 Nm diesel. Som helt enkelt är för liten för den 1200 kilo tunga bilen. Åtminstone med Jeremy Clarkson bakom ratten.

På sträckan mellan Top Gear studio/bana och London drar bilen 1,06 l/mil. Richard Hammonds Alfa Romeo MiTo (med bensinmotor!) drar 0,73 l/mil och James Mays Toyota IQ (också med bensinmotor) drar 0,61 l/mil. Det innebär att alla tre bilarna drar rätt mycket bensin. Men Škodan borde ha legat minst 10 procent under de andra bilarna. Inte 45 procent över.

Vilket för mig över till min favorithackkyckling. En Peugeot 107 drar 0,46 l/mil blandad körning (2010 års modell). Den har en enlitersmotor på 80 hk. En Chevrolet Matiz från samma år drar 0,52 liter per mil. Den har en liten 800-kubiksmotor på 51 hästkrafter. Chevroleten är helt enkelt undermotoriserad!

Det pinsamma för Sveriges transportmyndigheter är att den var miljöbilsklassad.

Så faktum är, att det absolut bästa sättet att få fram en riktigt bränslesnål bil är att ha gott om effekt i motorn och sedan låta bli att använda merparten.

Den stora faktorn sitter alltså mellan ratt och förarsäte!

För övrigt vill jag se en grön regering i höst!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s