Kompetens och kön, del 2

En annan del i detta med kön kontra kompetens är naturligtvis om en kvinna som på ett eller annat sätt inte gör sitt jobb på ett bra sätt ska få undgå kritik.

Naturligtvis inte!

Av den anledningen tänker jag nu ta mig friheten att hacka en del på en av Sveriges mest etablerade motorjournalister. Som nämligen är kvinna. Visst är det trevligt att en så genommaskulin bransch som just motorjournalistiken har med en kvinna, och inte bara som kuttersmycke utan i högt uppsatt position.

Det sorgliga är bara att hon har sådana uppenbara brister i sitt sätt att utföra sitt jobb. Inte så att hon alltid gör ett bra jobb, men så fort det kan behövas en motorjournalist som tänker lite själv, och tänker lite utanför boxen, då står Marianne Sterner slätt. Jag har fortfarande inte förlåtit hennes nedlåtande ton när hon kommenterade att vi från miljöpartiets sida inte vill lägga 60 miljarder på en motorvägstunnel som riskerar att korka igen på kortare tid än det tar att bygga den. Dessutom i en region av Sverige som behöver mer kollektivtrafik, inte en motorväg till (den har ganska många redan som det är). Att lägga 60 miljarder på denna motorvägstunnel för 200 000 personer istället för att lägga 2-3 miljarder på att hjälpa 800 000 personer bättre kollektivtrafik, i linje med vad man lovat dem vid en folkomröstning för fyra år sedan är inget problem för henne. Eftersom hon råkar vara bland de 200 000.

Och i den omgång webb-TV-inslag som nu publicerats på vi bilägares hemsida når hon ett nytt bottenrekord ifråga om att inte kunna skilja på personliga åsikter och att faktiskt på ett nyanserat sätt diskutera fakta. Inslaget om Mercedes C-klass är inte ens en parodi på seriös konsumentjournalistik. Vi bilägares film, kort indelad i presentation, fördelar, nackdelar och sammanfattning innehåller mindre objektiva fakta än Top Gears inslag som inte ens försöker vara klassiskt seriösa vad man ser.

Kort sammanfattning. Vad är det bästa med Mercedes C-klass enligt Marianne Sterner. Att motorn kan anses så bra att den inte behövde uppdateras? Kanske världens mest avancerade infotainmentsystem (om man gillar prylar)? Att mycket av inte minst säkerhetstekniken som först fanns i S-klass nu hittat ned i C-klass? Att man lyckats banta bilen med 100 kilo trots att den är nästan en decimeter längre? Att C-klass som första bil i klassen går att få med luftfjädring? Att bilen går att få med head-up-display?

Nej. Att den “är så snygg så det tar andan ur en”. Inte ett ord om att andra kanske inte håller med, inte ett ord om att det är en åsikt, det är det ju nämligen med utseende. Inte ett ord för att ens försöka beskriva vad hon gillar med bilen.

Ska det vara seriös motorjournalistik?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s