Man SKA aldrig säga aldrig

En tes jag kommit att nämna för mina vänner och bekanta ganska mycket på senare tid är att man aldrig ska säga aldrig. Eller, som jag vanligtvis uttrycker det under dessa dagar, ju äldre jag blir, desto klarare begriper jag att den som myntade begreppet att man aldrig ska säga aldrig var en mycket klok person.

Här kommer nu ytterligare en anledning att man aldrig ska säga aldrig.

För det finns nog många som skulle säga att det aldrig kommer att tillverkas en driftsäker bil i Frankrike.

Det finns anledning att ifrågasätta den tesen.

I Auto Motor & Sports begagnatenkät har nämligen Renault numera klättrat till andra plats! På första plats står Suzuki. Bilar vars kvalitétskänsla väl aldrig rosat marknaden, men grejerna håller! På topp återfinns också Mazda – och Fiat! Toppen innehåller alltså två skrällar, för fiat har mig veterligen inte heller världens bästa kvalitétsrykte.

I botten återfinns Volvo, Ford (tidigare koncernsyskon), Citroën, Land Rover och Chevrolet.

Land Rover är fina bilar men driftsäkerheten är inte dess främsta gebit. Chevrolet innebär i många fall här i Sverige bilar tillverkade i Sydkorea av gamla Daewoo. Och den fabriken har mig veterligen aldrig åstadkommit bra bilar!

Värt att notera är att stora delar av artikeln ägnas åt Volkswagen, som tappar men som inte finns med bland de fem bästa eller fem sämsta märkena. Hela listan finns inte heller att läsa på webben utan då måste man köpa tidningen.

Lågt AMS, riktigt lågt.

En annan intressant sak är att knappt ett ord i löptexten ägnas åt att Sveriges bilikon nummer ett, Volvo, för oklart vilken gång i ordningen, har hamnat i botten på en sådan här enkät.

Svider det för mycket i skinnet på redaktionen att man kanske hyllat Volvo väl mycket under väl många år??

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

