Två trafikpolitiska cykelturer

Jag bor, som jag nog berört några gånger vid det här laget, i ett litet handelssamhälle på vägen mellan Norrtälje och Uppsala. Samhället ifråga ligger nästan rakt väster om Norrtälje, lite drygt 2 mil fågelvägen.

Det finns ett par saker Rimbo är känt för. Kaffebrödsbullar bakade på bikarbonat/bakpulver istället för jäst (Rimbobullar). Och det faktum att första torsdagen varje oktober så blir antalet personer som befinner sig i Rimbo i runda tal 10 gånger fler människor än normalt. Senaste Rimbo marknad drog 62 000 besökare till ett samhälle där församlingen (alltså även medräknat landsbygden runt omkring) har 6098 invånare.

Och, i närheten av Rimbo finns vad som måste vara en av Sveriges mest korkade kollektivtrafiklösningar. Om detta inte är en av Sveriges mest korkade lösningar så må Gud har förbarmande med de som drabbas av de än sämre lösningarna. Jag överlämnar även i Guds hand att ta hand om de som ansvarar för de dumheterna.

Roslagsbanan, sammanlagt 3 linjer, är enligt Wikipedia Sveriges enda smalspåriga järnvägslinje med reguljär trafik. Det är dock inte det som är det puckade.

Den linje av Roslagsbanan som kommer närmast Rimbo kommer till Kårsta, ett litet samhälle cirka 2 mil söder om Rimbo. Kårsta är så litet att det inte är en egen församling vilket gör befolkningsuppgifterna vanskliga, men enligt Wikipedia hade Kårsta 2010 cirka 480 invånare, vid samma tid hade Rimbo ungefär 10 gånger fler. Kårsta ligger inte längs någon större landsväg.

Här startar och stannar varje dag, åtminstone under höst, vinter och vår, uppemot ett femtiotal avgångar Roslagsbanan. Okej, så hur många anslutningsbussar går det då mellan Kårsta och Rimbo undrar ni. Så att jag om jag exempelvis vill hälsa på min bror, eller skulle råka få jobb i en av Stockholms mest expansiva regioner vill kunna ta mig till jobbet.

Inga!

Jo det är sant. Noll. Zero. Null, zéro, cero eller vad ni vill. Kan slå upp vad det heter på hindi eller arabiska om ni vill, det går inte fler anslutningsbussar för det.

Men okej. Kårsta ligger inte så långt bort så man borde ju kunna cykla dit, tänkte jag, glad i hågen och gav mig av.

Så här är det. Jag kan cykla dit. Jag har till och med gjort det två gånger nu. Men om man (alltså lite vem som helst) kan göra det är däremot högst osäkert. Särskilt om vädret skulle vara dåligt. Jag företog cykelturerna mitt i högsommarvärmen. Och jag är synnerligen van cyklist.

Avståndet mellan Rimbo och Kårsta är cirka 2 mil eller knappt det beroende på vilken väg man tar. Stora vägen är inget större problem, men eftersom Kårsta ligger väldigt pittoreskt eller utslängt i ödemarken (beroende på om man vill vara positiv eller negativ) har Google Maps, till och med om man ställer den i billäge, svårt att föreslå en lämplig väg.

Första gången jag skulle dit valde den en väg jag sedan valde att bortse ifrån eftersom det är en grusväg i halvbra skick. Två mil på en vanlig cykel längs halvbra grusväg är inte min definition av rekreation så jag letade reda på en annan väg. Lyckades dessutom cykla fel även på slutet, så första gången blev en lång cykeltur. 

Men visst. Det går att cykla Rimbo-Kårsta tur och retur. Men du bör ta med dig överdragskläder/ombyte (beroende på väder) och färdkost och första gångerna bör du ha med dig en karta alternativt mobil med nyladdat batteri. Komplettera gärna med en timme innan vid datorn, exempelvis Google Maps/Earth, så att du har färdvägen klar för dig när du ger dig ut.

Inte riktigt vad jag kallar smidig arbetspendling.

Det andra alternativet som faktiskt finns är att åka ned till Roslags-Näsby trafikplats med Stockholmsbussen och sedan en annan buss upp till Vallentuna (om man ska dit). En nätt omväg på två mil och så där 30-40 minuter inklusive väntetider.

Inte riktigt heller vad jag kallar smidig arbetspendling.

Så om nu någon politiker påstår att det inte är något problem att Roslagsbanan stannar i Kårsta och att det saknas busslinjer som ansluter kan vi ta oss denna lilla cykeltur på totalt 2-2 ½ timme, gärna i korrekta arbetskläder, så där framåt september. Speciellt om man tar småvägar är det en fin cykeltur, men inte precis smidig arbetspendling som sagt.

Och så många år som bland annat centern gått till val på att det ska finnas tåg upp till Rimbo, så många utredningar som det funnits med i och sedan blir det bara en tumme.. Jag tror inte på någons vilja att återskapa tågförbindelse till Rimbo förrän jag faktiskt ser spaden i jorden och ser att de bidragit.

Bland annat därför vill jag se att vi i Miljöpartiet Norrtälje hamnar i majoritet i höst.

Är ni med oss?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Två trafikpolitiska cykelturer

  1. jfolkesson skriver:

    Inte nog med det du tar upp. För ett par år sedan fanns det en buss som gick mellan Rimbo och Kårsta (förhoppningvis bra i fas med tågen) men den ändrades till Söderhall (motorvägen) – kårsta.

    Politikerna som fattade beslutet åker buss? Troligen inte

Kommentera

