En följetång som blivit en såpopera?

Jag har, gång på gång, i denna blogg berört det faktum att General Motors under den tidsepok jag haft möjlighet att följa (1988 och framåt ungefär) framförallt kännetecknats av en sak. Deras totala oförmåga att åstadkomma kvalitetsprodukter.

Om man jämför en Toyota från sent 1980-tal och en nyproducerad Toyota är det framförallt en sak som skiljer, och skiljer ordentligt. Den nyproducerade har betydligt bättre upplevd kvalité. Och den faktiska kvalitén är fortfarande utmärkt, så långt jag kunnat bedöma. Vid sidan av det är Toyota, vad jag förstår, mycket duktiga på kundvård och på att snabbt åtgärda eventuella brister.

Det innebär att för att en bilkoncern, en stoor bilkoncern för säkerhetsskull, som under så lång tid som det jag beskriver ovan har producerat skräp samtidigt som omvärlden utvecklas kraftigt också måste kännetecknas av ohörsamhet gentemot omgivningen.

GM utgör inget undantag.

Det gör att det räcker inte med att Mary Barra börjar inse problemen med kvalitén. Man måste få med sig resten av koncernen. Och man måste få med sig resten av koncernen på att inse vad man tidigare gjorde fel och anpassa sina idéer efter det.

Ett sådant exempel, där det helt klart blev fel, är hybridbilen Opel Ampera. Det är en Chevrolet Volt med opel-emblem. Det är bara att titta på interiören för att se hur stora likheterna är. Det gör att den mycket troligt har amerikansk inredningskvalité (med betoning på inredning och inte på kvalité), det gör att den har rostskydd anpassat för Kalifornien. Vilket självklart går åt skogen i Stockholmsregionen. Det gör dessutom att bilen har GMs system för hybriddrivlina. E-rev eller Voltec. Systemet kan enkelt sammanfattas som att man tänkte rätt, men inte hela vägen. Bilen har en liten och ganska klen förbränningsmotor och en kraftfullare elmotor. Normalt sett går bara elmotorn, men förbränningsmotorn kan sedan startas för att förse elmotorn med ström.

Dessutom är Opel Ampera/Chevrolet Volt, liksom till exempel Fisker Karma, Toyota Prius Plug-in, BMW i8, Porsche 918 eller McLaren P1 en hybridbil. Med urladdade batterier och hastigheter över cirka 50 km/h (enligt uppgifter jag stött på nu) kopplas förbränningsmotorn direkt till hjulen. Så det är en hybridbil som är ganska mycket elbil, men fortfarande en hybrid. Att saluföra en lite mer elbilsorienterad hybridbil som “det nya smarta sättet att köra elbil” två tre år efter att konkurrenterna hunnit ikapp är inte särskilt smart.

Att folk vill ha elbilar är bara tomt prat tycker GM, vi har ju en men ingen köper den. Nej, ni har byggt en hybridbil som bland annat är alldeles otroligt dyr. Cirka 380 000 kronor. Det är ungefär lika mycket som en BMW i3 som är en betydligt mer avancerad bil. Och väldigt mycket mer än de 280 000 Toyota vill ha för Prius. Och fullständigt löjligt mycket mer än vad Toyota vill ha för den hybridbil jag är mest nyfiken på, Yaris Hybrid, som konfigurerad i det skick jag vill ha den (alltså inklusive tillval) kostar 196 980 kronor enligt Toyotas hemsida.

Den är alltså 180 000 kronor billigare, vilket gör att den är inte helt omöjlig för en privatperson att finansiera. Det innebär också att den duckar långt under den inte helt ovanliga tjänstebilsgränsen på 7,5 prisbasbelopp, eller 333 000 kronor, vilket Opel Ampera inte gör.

Dessutom får jag då en Toyota med deras kvalitétsryckte, deras kundvård, deras kunnande. 180 000 kronor till, okej 140 000 med supermiljöbilspremien, för en bil som med all säkerhet har sämre kvalité, sämre kundvård och oseriös marknadsföring.

Det kan ju vara därför ingen köper en Ampera, snarare än att intresset för elbilar är litet.

Bara en liten idé jag får.

Men då måste man ju lära sig att lyssna på sina medmänniskor också. Och där rök nog GMs chanser…

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s