Lite trevliga nyheter

Först och främst vill jag utfärda en varning. Om du som läser detta är någon av de ledande personerna bakom bensinskatteupproret.se eller en fanatisk supporter till nämnda sajt kommer följande blogginlägg högst troligt att innehålla uppgifter du inte vill läsa.

Så här är det. Helt i enlighet med vad Motormännens riksförbund önskat så ligger hela den ökade kostnaden för bilister som vi från MPs sida föreslår på bränslet. Inte på själva bilen som när Alliansen införde regler som ökade kostnaden för att äga bilen genom att göra trafikförsäkringen dyrare.

Det innebär för det första att det alltså finns ett par mycket enkelt sätt att minska kostnaden. Kör mindre bil, byt bränsle, kör snålare eller byt till en snålare bil. Kombinera någon av dessa så kommer vår riksdagsgrupp (som jag själv absolut inte tillhör!!) att behöva hitta andra sätt att finansiera satsningarna på alternativa bränslen och kollektivtrafik helt enkelt beroende på att du mycket lätt den vägen helt enkelt går plus.

Låt oss titta på detta med att byta till en snålare bil.

När jag tittar igenom bilarna Volvo V70, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf och Skoda Fabia så har dessa blivit minst 5 procent snålare de senaste 10 åren. Rekordet alla kategorier har en Volvo V70 på cirka 180 hk som blivit 34 procent snålare. Om jag minns rätt har de tyska premium-bilarna BMW, Mercedes och Audi gjort liknande framsteg. Eftersom “klimathundringen” handlar om cirka 5 procent kommer man alltså högst troligt att spara in den där hundringen vid nästa bilbyte och mer därtill.

Byter man från en stor Volvokombi med bensin till en mindre kombi (de har lika bra utrymmen idag) med dieselmotor (om man bor på landet kör man ju ofta mycket bil) pratar vi om halverad förbrukning. Dock högre vägskatt. En lite mindre kombi (typ Kia Cee’d, Volkswagen Golf eller liknande) ligger idag på cirka 0,4 liter/mil om du kör diesel.

Låt oss titta lite kort på detta med att köra snålare

Det amerikanska programmet Mythbusters lyckades genom att köra exakt samma bil exakt samma sträcka men med två helt olika körtekniker sänka bränsleförbrukningen med cirka 33 procent. Åtskilligt mer än 5 procent.

Kör mindre bil

Eftersom prisökningen handlar om cirka 5 procent behöver du alltså köra 5 procent mindre bil.

Eller ungefär 100 mil – på ett helt år!! Behövs inte särskilt mycket samåkning eller att man tar cykeln när man bara ska en liten bit för att få ihop till dessa.

Slutligen:

Kör du en stor, äldre bil, är det absolut enklaste sättet att spara pengar att inte serva den på märkesverkstad. Byt också till en mindre bil om du kan. De är även många gånger billigare i försäkring.

Kör du en mindre bil drar den mindre bränsle, så det blir ingen hundralapp i månaden. En hundralapp blir det nämligen om man har en bil som drar 0,85 l/mil som körs 2000 mil per år. Det är inte många som har så stora bilar idag. Och de som har det har en mindre bil som de mestadels kör så den stora bilen går knappast 2000 mil per år heller. När vi bodde i hus hade de sista 8 åren, bilar som drog cirka 0,5 l/mil. 

Och kör du en bil du har lån på och bor på landet – undersök möjligheterna att ta bilen på huslånet. Då spar du betydligt mer än en hundralapp i månaden törs jag lova.

Låt oss nu tänka oss att man då börjar cykla eller gå de där två kilometrarna till affären så ofta man kan istället för att ta bilen och tänker lite på hur man kör och upptäcker att där försvann faktiskt 10 procent i förbrukning.

Då har man sparat pengar på vår klimathundring.

En hundralapp blir det nämligen om man har en bil som drar 0,85 l/mil som körs 2000 mil per år. Det är inte många som har så stora bilar idag. Och de som har det har en mindre bil som de mestadels kör så den stora bilen går knappast 2000 mil per år heller.

Och de pengar vi trots allt få in, företrädesvis från stadsbor som envisas med att ta bilen från Stockholm till Göteborg istället för att åka tåget som är snabbare, billigare och miljövänligare (om SJ sköter sig) eftersom de tycker det känns häftigare, gör att när oljan tar slut så finns det alternativa mackar även i glesbygden.

Man kan göra så.

Eller så stoppar man huvudet i sanden, tar bort koldioxidskatten, låter folk köra bil som galningar och spelar oskyldigt omedveten om att man egentligen mycket väl visste vart det var på väg när bensinpriset trots skattebefrielsen är uppe i 60 kronor litern och landsbygden blir totalt avfolkad.

Som bensinskatteupproret eller Sverigedemokraterna!

Jag gillar att bo på landet. Och jag vill fortsätta med det.

Så jag är miljöpartist!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s