Funderingar vid Spisen

Pappa satt ofta och skrev brev samtidigt som han lagade mat. För hand. Pappa och datorer var inte kompatibla. Milt uttryckt.

Det här med att sitta och skriva samtidigt som man lagar mat är faktiskt ingen dum idé. Och känner jag av någon anledning inte för att ta datorn till köket (som idag), fungerar min surfplatta alldeles utmärkt. Den ger mig också större möjlighet att blogga från bussen och liknande. Så se upp nu gott folk. Det här ger möjligheter!

Under de senaste veckorna har ju mycket förändrats, vilket jag berört i tidigare blogginlägg.

I takt med att jag fått hjälp att ta tag i mitt liv är det framförallt en sak som slagit mig:
Det enda du ska göra för någon annans skull är att på olika sätt visa sympati och empati.

I övrigt är det totalt värdelöst! Det är naturligtvis inte onödigt att hjälpa sina medmänniskor med saker de vill ha hjälp med, vilket även innefattar en del ideelt arbete, men gör inte en viss (ideel) arbetsuppgift större i tron att folk ska bli mer imponerade av dig, för det blir de inte. Däremot finns risken att du uppfattas som en uppblåst skrytmåns.

Om man däremot, i likhet med undertecknad, har svårt att göra saker för sin egen skull, kan det vara en idé att lära sig.

Att inte städa lägenheten för att imponera på morsan eller ens syskon utan för att en välstädad lägenhet är trevligare att bo i. Och att på något sätt belöna sig efteråt. Tillåta sig att känna sig lite duktig när man på en ledig dag inte bara dött i soffan utan även tillbringat lite kvalitetstid med spis och diskbänk. Och ägna tiden vid datorn åt att hålla kontakten med vänner och bekanta istället för att bara spela mer eller mindre IQ-befriade spel (finns Intelligenta datorspel också).

Fram till nu har jag tyckt hashtaggen egoboost mest varit larvig. Men det är nog mest jag som varit larvig som inte insett dess poänger.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

