Lite tävlingssinne och att vända på steken

När någon har mycket att göra och lite motivation att ta tag i dessa saker brukar man rekommendera dem att göra listor på vad som behöver göras (och sedan stryka det man har gjort). Den sista biten är viktig att komma ihåg. Tyvärr är risken stor att listan skapar än mer ångest, så det enda ens mentala styrka räcker till är att göra listan. Åtminstone funkar jag så.

Grejen är, vad jag förstår (jag själv har aldrig varit något fan av sådana listor) att få det till något positivt. Att man gjort listan, och inte minst viktigt, när man ser hur man kan stryka punkterna en efter en så ger det en välkommen egoboost.

Så idag fick jag en idé. Jag gjorde ingen att-göra-lista. Jag gjorde en har-gjort-lista. Det vill säga först gjorde jag sakerna, sedan skrev jag upp vad jag gjort. Tanken var att se det som ett experiment under avdelningen positiv stress men även lite grand att förstås tävla mot mig själv. Hur mycket hinner jag med på en dag, beräknat att det är lördag idag, så jag ville ju inte flänga omkring som en tok utan att lugnt ta sakerna en sak i taget.

Nu klockan nio på kvällen, ungefär 12 timmar efter att jag gått upp, ser listan ut ungefär så här (vissa saker har jag sammanfattat med tanke på min personliga integritet).

  • Morgontoalett del 1
  • Frukost
  • Morgontoalett del 2
  • Tagit en “selfie” och lagt ut på Facebook.
  • Diskat
  • Varit och handlat (butiken längst bort från mig, innebär cirka 2,5 kilometers promenad).
  • Plockat in det jag handlat på sin plats.
  • Plockat undan disken.
  • Rensat i ett av köksskåpen (som behövde det)
  • Torkat av köksbord och soffbord.
  • Torkat av dörrarna till kyl och frys (och antecknat i minnet att göra det oftare framöver).
  • Gått ut med pappersförpackningar
  • Dammsugit köket.
  • Gått ut med returpapper.
  • Dammsugit hallen.
  • Städat badrummet.
  • Våttorkat golven i rum, badrum och kök (jag bor i en etta).
  • Kört min dagliga stretch av bröstmuskler, vader och framsida lår.
  • Gått ut med plastförpackningar
  • Torkat av en yta i köket som är vid sidan av så man lätt lämnar den för länge.
  • Eftermiddagsfika.
  • Tittat på ett avsnitt av “Nature’s great Events” på Netflix.
  • En promenad på cirka 6 kilometer.
  • En till promenad några timmar senare på 4 kilometer.
  • Sett slutet på Grabben i Graven bredvid som jag satte på början av härom kvällen.
  • Jobbat i ungefär en halvtimme.
  • Ätit lite kvällsmat.
  • Ser nu Gustaf samtidigt som jag skriver det här.

Jag tror ni förstår vart jag vill komma. Att se listan växa på vad man har gjort blev åtminstone för mig en fullständigt otrolig egoboost.

Så det kan nog vara något att pröva om om ni känner att ni inte får något gjort på dagarna. Varje punkt är ju en framgång. Det går säkert att åstadkomma en dubbelt så lång lista, men då missar man poängen. Varje punkt är en framgång.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

