Europas sämsta fordonstyp

Jag har en anhörig, en nära anhörig, som på många sätt är en klok och omdömesgill person. Jag har för det mesta fullt förtroende för hens intellekt och även om jag inte alltid håller med henom. 

Men på en punkt är vi inte överens. Milt uttryckt. Hen är sedan säkert 10 år fascinerad av mopedbilar, vilket jag anser vara Europas mest korkade bilkonstruktion. Biltypen har, hör och häpna, tillverkats enda sedan 1930-talet och det ska sägas rakt av att biltypen inte var fullt lika korkad då som den är idag.

Här ska direkt sägas att jag starkt misstänker att jag slutligen lyckats övertyga min anhörig om varför mopedbilar med släktingar är Europas sämsta, minst motiverade biltyp.

En diskussion med nämnda släkting idag inspirerade mig till att skriva detta blogginlägg.

Jag fick nämligen reda på via nämnda person att det numera finns en konkurrent till Top Gears favorithackkyckling G-Wiz. Det vill säga enkelt uttryckt en eldriven mopedbil.

Gör nu eldriften att mopedbilen blir ett förnuftigt fordon.

NEJ

Låt mig börja med att förklara varför en mopedbil är ett sällsynt korkat fordon. Europas mest korkade fordonstyp enligt mig.

Anledning ett: Motorstyrkan. Bilen jag övningskörde privat med var inte överdrivet motorstark. Även en person som är så orutinerad att man inte ens har körkort kunde gasa fullt på växel 3 av 5 utan att skrämma slag på någon mer än möjligtvis gammelmormor. Den hade 0,044 kW motoreffekt per kilo tjänstevikt och 0,116 Nm per kilo tjänstevikt. En vanlig EU-moped, exempelvis en Baotian Basic, har 0,034 kW motoreffekt och 0,03 Nm per kilo torrvikt. Framförallt vridmoment är med andra ord inget man skriver hem om. I jämförelse ska sägas att en av Sveriges absolut mest sålda bilar, Volkswagen Golf med näst klenaste bensinmotorn, har 0,073 kW motoreffekt och 0,163 Nm per kilo tjänstevikt. Den har alltså dubbelt så mycket effekt och femtio gånger mer råstyrka än mopeden!

Den mopedbilar jag hittat några uppgifter på har 0,01 kW motoreffekt per kilo torrvikt och cirka 0,06 Nm per kilo torrvikt. Råstyrkan, som är det starka kortet på den här bilen, är “bara” 27 gånger sämre än typbilen, men effekten är 73 gånger sämre. Risken att du ska behöva köra så mycket på fullgas att du får kramp i högerbenet är överhängande. Den Elbil jag fått tips om idag, T-King Urban Nordic Edition, väger 770 kilo och har 10 kW motor. Det blir ungefär samma motorstyrka (ehh… nåja!) som en mopedbil.

Ett skolboksexempel på en undermotoriserad bil. Vilket brukar straffa sig när det kommer till exempelvis miljöronden.

Anledning 2: Säkerheten. En mopedbil får inte ha en torrvikt på över 350 kilo. Det innebär att tjänstevikten, inklusive en förare, bör ligga någonstans 400-450 kilo. En svensk medelbil väger 1372 kilo. Det innebär att även om mopedbilsföraren skulle klara sig skapligt vid krock mot en annan mopedbil blir skadorna mycket allvarliga vid krock mot en personbil. Ovanpå eländet, det senaste oberoende testet visade tyvärr att mopedbilarna är komplett livsfarliga att krocka med även mot en annan mopedbil. Karossen klarar alltså inte ens krockvåldet från en annan bil på 400 kilo. Hur det går om man krockar med nästan 1 400 kilo personbil behöver man inte 45 högskolepoäng fysik för att räkna ut…

Ska sanningen fram anser jag nog att en fyrhjulig motorcykel är säkrare, för där sitter man ovanpå, helt oskyddad, så man är medveten om att krockar man med en bil gäller det att ha skydden på sig. I mopedbilen kan man känna en falsk trygghet.

Nu kommer vi emellertid till spiken i kistan. Eller, om man ska vara fullständigt ärlig, spikförpackningen i kistan. Priset.

Man måste ju nämligen ha åtminstone körkort för EU-moped för att köra en mopedbil. Har man körkort för personbil är det ekonomiskt vansinne att köpa en mopedbil.

Den mopedbil som jag tycker verkar vara vettigast när jag går in på hemsidan www.mopedbilshuset.se kostar 119 900 kronor. I grundutförande. En Dacia Sandero med 90 hk motor, reservhjul, lättmetallfälgar och ett paket med luftkonditionering, radio och Bluetoothsynk kostar 106 300 kronor.

Låt oss sumera: 3 sittplatser till, större servicenät (en Dacia Sandero är en gammal Renault Clio under skalet), bakdörrar till de extra sittplatserna, överlevnadschanser vid en olycka, ingen kramp i högerbenet och samtidigt 14 000 kronor du kan lägga på annat.

Skulle man nu inte vilja ha en Dacia Sandero ligger Skoda Citigo i ungefär samma prisklass, liksom trion Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Agyo i samma prisklass. Liksom Seat Mii och ett antal andra bilar jag inte kommer på just nu. I “värsta” fall betalar man ungefär lika mycket som för mopedbilen.

Ovanpå eländet har jag nämligen bara jämfört med nya bilar nu. Gör jag en sökning på www.bytbil.com vad man får för 119 900 kronor i Norrtäljetrakten just nu kommer det upp 281 träffar, de flesta rätt vettiga. Och då har jag ändå sagt till att jag vill ha bilar nyare än 2007…

Inte ens när det kommer till miljöronden har mopedbilen ens skuggan av en chans. Motorn är nämligen, så vitt jag förstår, vanligtvis en primitiv virvelkammardiesel utan turbo. Det gör att en liten motor på 400 kubik och med en effekt på 5 kW drar lika mycket bränsle som den 16 gånger kraftigare motorn i Renault Megané! Det gör att jag får mina misstankar om hur det ser ut med sotnivåer och NOx-utsläpp. Just denna rond kan en El-mopedbil ta igen litet på. Speciellt som den jag fick tips om idag faktiskt inte har bly-syra-batterier (bra där, för all del).

Men räckvidden är uppgiven till 9 mil (så den ligger förmodligen på 5-6, speciellt på landsväg). Den är 100 i en modern småbil och mer än 130 i en modern dieselbil.

Alltså: mopedbilar är skräp. Hade de nu haft ungefär samma kilopris som mopeden jag nämnde ovan (Baotian Basic) och kostat så där 35 000 hade jag kunnat ge den en chans. För den prislappen hade jag kunnat vara förlåtande med både bristande motorstyrka och obefintlig säkerhet.

Men när den nu kostar 85 000 kronor mer finner jag faktiskt bara en sak i positiv anda att säga om dem:

Plötsligt framstår till och med Chevrolet Matiz som ett bra köp!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Europas sämsta fordonstyp

  1. jfolkesson skriver:

    När det gäller ditt argument om motorstyrkan: Skulle en mopedbil ha samma förhållande mellan motorstyrka och vikt så skulle jag definitivt anse att kraven på licens skulle vara mycket hårdare.

    Att mopedbilen i exemplet (T-king Urban Nordic Edition) är undermotoriserad har inget med konstruktionen eller företeelsen mopedbilar att göra, det är en annan diskussion helt enkelt.

    När det gäller det du kallar säkerhetsronden: att en mopedbil inte ens klarar en krock mot en annan mopedbil är allvarligt, mycket allvarligt. Med det sagt skulle till och med jag vara förvånad om de klarade krock mot bil bra…..

    När det gäller priset: De flesta mopedbilar tillverkas med specialanpassad kaross i små serier. Man behöver inte vara speciellt högt studerande i Ekonomi för att då inse att kostnaden per mopedbil blir rätt hög. Att i sådana fall göra som T-king och ha en ”Vanlig bil” och en mopedbil är i det fallet ett steg i rätt riktning.

    Jag köper miljöskälet rakt av. En modernare diesel i de ”konventionella” mopedbilarna skulle göra det hela avsevärt bättre.

    Slutsats: Mopedbilarna har funnits ett bra tag på kontinenten, och där är de för att stanna. Det talar dock inte för att konceptet är färdigutvecklat eller inte ska gå att putsa på. I mopedbilens fall kan till och med jag erkänna att man inte ska använda allt för fint sandpapper till putsningen – snarare hyvel och rasp!

  2. foto136 skriver:

    Grejen med att de är undermotoriserade: De får inte ha mer än 5 kW i motorn för att godkännas som mopeder. Och att de har diesel har att göra med att om de hade haft bensinmotor hade motorn bara fått vara på 50 cc. 50 cc motor (med som mest 5 Nm) på ett fordon med en vikt på 400 kilo blev FÖR dumt, så den varianten finns inte.

    Problemet med motorstyrkan är ju dock att det begränsar möjligheterna att gasa undan från en korsning. På den här nivån ger alltså inte motorstyrkan möjlighet att sänka behörighetskraven.

    Alltså: Så som reglerna ser ut är det lagkrav att mopedbilarna ska vara undermotoriserade. Så jo, det har med fordonstypen att göra.

    Ingen anledning att diskutera säkerhetsronden vidare.

    Om priset. Mopedbilarna måste vara väldigt specialtillverkade för att klara av att ha fyra hjul, två sittplatser, bagageutrymme och ändå väga 350 kilo eller under det. Vilket givetvis höjer priset. Det hindrar inte att för mig som konsument så spelar den förklaringen ingen roll. Jag kan ändå ta körkort (om jag behöver det), köpa en begagnad bil av bra kvalité och få pengar över. Eller köpa en ny BIL för samma pengar som du såg. Är man intresserad av en mopedbil men inte får köra vanlig bil ska man kanske för sin egen och andras säkerhet (möjligen i omvänd ordning) inte ut i trafiken alls.

    Nja, mopedbilarna var faktiskt vettigare på 30-talet, eftersom bilarna på den tiden inte var mycket motorstarkare och dessutom färre. Stig-Helmers Messerschmit är förresten på gränsen till mopedbil. Men med dagens trafiksituation ska man nog köpa mopedbilens moderna motsvarighet, alltså en bil i A-segmentet (http://en.wikipedia.org/wiki/A-segment).

    Eller ta bussen.

    I fallet med elvarianten som diskuteras så är den dessutom tyngre, men inte med bättre säkerhet om man t.ex. krockar mot en stolpe eller en vägg. Falsk trygghet med andra ord.

  3. Ping: Hur kunde ni komma på något så korkat??? | Min återupplivade blogg

  4. Göran Andersson skriver:

    Med anledning till din oerhört hatiska inställning till elbilar så måste jag kommentera din blog, som jag av en slump trillade in på när jag sökte på information om eldrivna mopeder.
    Först kan jag hålla med om att en bensindriven mopedbil inte är det smartast valet ur miljösynpunkt, men i och med eldriften som kommit nu så hamnar mopedbilen i en helt annan klass.
    Är en eldriven mopedbil ett smart val?

    JA!

    Du börjar med motorstyrka och jämför med en bil. Först, det är en moped som är gjord för att köras max 45km/h. Eldriften gör att du har fullt vridmoment från start vilket gör att du kommer iväg ganska snabbt ändå. Nu kommer de nya med litiumbatterier vilket gör att vikten sjunker ordentligt. Eftersom effekt är en produkt av varvtal och på en elmotor är vridmomentet det intressanta så är din jämförelse som att jämföra äpplen och bananer 😉
    Får tillägga att T-king Urban är en fyrhjulig motorcykel och inte en mopedbil.

    Säkerheten går inte heller att jämföra med en personbil då det handlar om fyrhjuliga mopeder och det är alltid livsfarligt att krocka när du kör moped.

    Sedan avslutar du med priset och jag kan hålla med om att det känns högt, med små serier och krav på att hålla ner vikten gör att tillverkningskostnaden blir hög. Åter igen så är det en moped vi talar om och körkortet som krävs är ett AM-kort för EU-moped och inte ett B-kort som du verkar påskina.

    Räckvidden påverkas av körstil och det är tveksamt om någon kör en längre sträcka på landsväg. Även här jämför du med en bensinbil :/

    De stora positiva delarna med en eldriven mopedbil jämfört med en vanlig EU-moppe är att du sitter skyddad mot regn och rusk hela året. Eldriften gör att underhållskostnaden blir minimal. Den är tyst och sprider inte massa avgaser.
    Men framför allt så är det smartaste med en eldriven mopedbil att den låga hastigheten gör att luftmotståndet blir minimalt så tillsammans med den effektiva elmotorn så blir kostnaden för att köra med den en bråkdel av de alternativ som finns.

    Jag vill bara nyansera bilden av eldrivna mopedbilar och vem vet, du kanske under åren sedan du skrev bloggen läst på lite mer och ändrat uppfattning 😉

    • foto136 skriver:

      Till att börja med något du skriver i början. Nej jag är inte hatisk mot elbilar. Däremot anser jag att mytbildningen runt Elon Musk/Tessla är överdriven.

      Men behöver du en smidig bil för vardagspendling som inte är över allt för långa sträckor så blir elbilar ett allt bättre alternativ. Mina personliga favoriter är Polo och Golf GTE och e-up!

      Japp, i de hastigheter vi pratar om nu är vridmomentet det viktiga och det är framförallt det som saknas. Effekten är om inte bra så i alla fall något åt det hållet.

      Ja, den modell du nämner är en motorcykel och inte en mopedbil, med resultat att försäkring och kostnad för körkort går i taket.

      För att vi ska förstå hur usel säkerheten är på dessa bilar: De saluförs med att vara ett säkrare alternativ till moped och de är så klent byggda att det helt enkelt inte är sant. Om man istället för att investera de fullständigt fabulösa fantasisummor dessa bilar kostar investerar storleksordningen sex tusen kronor i säkerhetskläder till sin moped (jacka och byxor 2000:-, stövlar så där 1500:-, ryggskydd 1000:-, hjälm 1000:-) så är du bättre skyddad än i dessa dumheter!

      Ja jag jämför med en bensinbil för det är det vanligaste fordonet på våra vägar och den naturliga mallen om man tittar ute på vägen och inte i ett papper (för juridiskt har det du skriver naturligtvis betydelse).

      De eldrivna mopedbilarna är helt klart mindre vansinniga än deras dieseldrivna syskon med förbränningsmotor, men jag hävdar fortfarande bestämt att dessa inte hör hemma på våra vägar! Om man vill ge folk möjlighet att köra omkring skyddade av väder och vind, börja masstillverka EPO:r!! Genom att låsa bilen till traktorreglementet istället för mopedreglementet skulle man kunna använda konventionell teknik, dessutom blir bilarna av den anledningen mindre livsfarliga att krocka i.

Kommentera

