Hur kunde ni komma på något så korkat???

För en tid sedan skrev jag ett blogginlägg om vad jag anser vara Europas sämsta biltyp.

VSP – Voiture Sans Permis (franskt fordon vars beteckning betyder fordon utan tillstånd), den japanska K-bilen och andra europeiska mikrobilar främst från efterkrigstidens Europa är utgångspunkten för den moderna mopedbilen och den moderna mikrobilen.

Mikrobilen har i mitt tycke helt klart har avgått med segern om man frågar mig.

Problemet med mopedbilen är att man inte utgått ifrån den japanska K-car eller Kei-car som det ibland skrivs – då hade historien blivit väldigt annorlunda. Väldigt mycket bättre i mitt tycke.

Man utgick ifrån den franska VSP, som också kallas för Voiturret och här är förklaringen till hur det kunde bli så vansinnigt fel.

Men låt mig först, efter att ha sett James Mays Tv-program utgå från historien om mikrobilen och dess funktion för efterkrigstidens Europa.

Mikrobilen hade framförallt två syften. Att motorisera den stora massan och göra det på ett sätt som var bättre lämpat för stora städer än normalstora bilar, alltså smidigare i trafiken och lättare att parkera.

Mikrobilar ska alltså vara

  • Små, inte minst ska de gärna vara smala.
  • Enkla både att sköta och att tillverka.
    Detta eftersom de ska vara
  • Lätta att begripa sig på och köra, eftersom man inte ska behöva vara någon biltok med intresse och kunskaper i ingenjörsteknik för att köra dem (vilket många gånger behövdes med vanliga bilar i slutet av 40-talet och början av 50-talet vad jag förstår).
  • Billiga att köpa och äga

Det här begrep japanerna som satte ett maxpris på K-car. Små bilar, begränsade i storlek, vikt och inte minst motorstorlek och pris. Och idén med en liten enkel, smidig bil för den breda massan är inte dum alls. Det är den här idén som gjorde det möjligt för pappa att avsluta sitt bilägande med att köpa en ny bil för första gången i sitt liv utan att ta hjälp av försäkringsbolag (pappa ägde två fabriksnya bilar under sitt liv, och den första fick han ut på försäkringsbolaget efter den enda rejäla avåkningen han var med om).

Det här har också biltillverkarna begripit. Om man går in på sidor som www.facit.com och söker på bilar som kostar mindre än 125 000 kronor (vilket är 7000 kronor i 1950 års penningvärde) finns det 21 bilar i 87 olika versioner att välja på. Höjer vi budgeten till 150 000 kronor (motsvarande 8500 kronor 1950) finns det 45 bilar att välja på i 212 versioner. Vet inte hur många av versionerna som går under det pristaket dock. Sannolikt många av dem. Går jag in på Dacias hemsida lyckas jag inte få upp en Dacia Sandero över 150 000 ens om jag försöker. Då ligger vi ganska långt under medelpriset på en bil på svenska marknaden som ligger på cirka 350 000 kronor. Och nu pratar vi bilar med fyra sittplatser, rimlig motorstyrka, oftast med luftkonditionering och radio som standard och med helt okej krocksäkerhet. Och då pratar vi bara nya bilar. Tar man med begagnade bilar blir marknaden närmast oändlig.

Problemet är att tillverkarna av mopedbilar har givit sig blanka den på att man ska kunna köra dem utan körkort. De har givit sig blanka den på att det ska vara en VSP för att koppla till tidigare franska konstruktioner. Problemet är att för att klara det måste den klara reglementet för mopeder. Bland annat mopedens reglemente för motorstyrka och vikt.

Den VSP James May körde i TV-programmet jag sett nu precis var förfärlig och tyvärr har utvecklingen inte grejat det. Just på grund av att jag är rätt säker på att myndigheterna försökt hittat möjligheter att förbjuda dessa fordon utan att uttryckligen be tillverkarna dra åt skogen. En annan variant av VSP var för övrigt den gamla engelska Reliant Robin – som tidiga avsnitt av MrBean gör löje av. Och ja – den var också usel. Gjord för att få köras på MC-körkort, som i efterkrigstidens England var billigare än bilkörkort.

Angående mopedbilen sätter alltså reglementet en gräns på 350 kg och en gräns på 4 kW för att bilen ska få köras “utan körkort” (det vill säga på körkort för EU-moped) Är motorn en bensinmotor så finns en gräns på 50 cc men ingen gräns för diesel. Men man har inte satt någon gräns för priset!!

Resultatet är att vissa tillverkare har lyckats hitta en specialnish med bilar gjorda i glasfiber, utan varken kvalitetskänsla eller krocksäkerhet med primitiv dieselmotor utan prestanda (bland annat är detta det enda sättet att få tag på en diesel utan turbo!) men gissningsvis med desto mer partikelutsläpp och NOx-utsläpp. Bilar vars enda köp argument är att de är VSP – man behöver inget körkort.

Jag förstår tanken med att motorisera vanligt folk. I synnerhet motorisera landsbygden. Idén med att göra den stora massan mer rörlig är inte heller dum alls (men det kan också göras med en bra kollektivtrafik, i synnerhet i städerna). Den lilla enkla, billiga, bilen gav alltså pappa (och mig, om jag ska vara ärlig) en god portion livsglädje och dessutom är de ofta lätta att göra bränslesnåla, och det måste man ju uppskatta som miljöpartist.

Mikrobilen är ingen dum idé alls. Men idén blir helt fel om mikrobilen är en över prissatt skitbil som medvetet gjorts dålig bara för att den ska gå att köra utan körkort – vilket reglementet strängt taget mer eller mindre förbjuder. Det finns egentligen inte utrymme för bilar utan körkort 

Så nu förstår jag idén bakom mikrobilen. Och jag har också förstått var det blivit fel när biltypen mopedbil kom till. Men, ett stort men – lägger man större vikt vid att den ska gå att köra utan körkort än att göra en bra bil – då har det aldrig blivit bra och lär inte bli det i framtiden heller!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s