Avtryck är viktigare än intryck

Som jag är säker på att jag nämnt här på bloggen så gick jag en kurs i höstas som gav min världsbild en rak höger. Det lärde mig en del saker, bland annat att man inte utvecklas jämnt och fint lite i taget utan snarare i ganska stora steg som kan komma nog så plötsligt.

Exempelvis när en kurs ger dig en ordentlig uppercut.

Något annat jag lärt mig, betydligt tidigare genom livet och klassiskt genom livets hårda skola, är att aldrig vara för säker på någonting, eftersom man rätt som det är kan behöva göra avbön. Det gör också att livet har lärt mig att inte lägga för stor vikt vid första intrycket. Det kan leda en fel. Det har det nämligen gjort med mig ett antal gånger.

Nu har det varit dags igen. Datorn jag skriver detta på är en Samsung. På ett par viktiga områden misslyckades Samsung kapitalt med detta med första intrycket. Samsung levererar till exempel sin egen mjukvara, som ligger ovanpå Windows, i ett klumppaket, vilket gör att jag som användare blir låst vid att installera hela och kan inte “plocka russinen ur kakan” som t.ex. Acer/Packard Bell tillåter en att göra. Programvaran ger också ett oerhört klumpigt och segt intryck vid första intrycket där kontrollpanelen för Wlan/Bluetooth till exempel är ett segt skrälle, oändligt mycket segare än både HP/Compaq och Acer/Packard-Bells lösningar. Är inte lika säker på Dell, Lenovo och Sony men inte omöjligt de också är snabbare.

En anledning till att jag länge räknade bort möjligheten att min nästa laptop (när den här packar ihop) blir en Samsung var just att jag tyckte mjukvaran kändes seg när jag satte igång datorn.

Dock måste jag, så här 2 år och 8 månader senare ge Samsung ett stort erkännande till deras fördel. Ett STORT erkännande faktiskt.

Grejerna funkar!

Att kontrollen för trådlösa tjänster är så seg kan t.ex. mycket väl bero på att den inte gräver sig så långt in i Windows. Ett säkert sätt att få grejerna att fungera på sikt (tillverkarnas egna programmerare ska INTE in i operativsystemets kärna och gräva – det slutar mycket sällan särskilt bra).

Min första bärbara hade jag i ungefär tre år. Sedan la strömförsörjningen av. Olyckligtvis inte bara adaptern, som man kan köpa en ny, utan delen i datorn som kostar fantasisummor att laga. Den datorn var en HP som jag tvingats ominstallera en gång eftersom filhanteringsfunktionen gick i strejk. Det var då jag upptäckte att moderna datorer inte behöver någon CD/DVD-skiva för att ominstalleras. Tack och lov eftersom filhanteringsfunktionen fått DVD-läsaren att gå i sympatistrejk.

Min andra bärbara är för närvarande utlånad som reservdator åt en bekant, den bytte jag efter cirka tre år för att slippa stå utan dator (bytte alltså medvetet innan den la av helt). Den fick jag också ominstallera efter ett och ett halvt år, dels beroende på att något börjat krångla om jag minns rätt, dels beroende på att den vid det laget var en orgie i slöhet. Från inloggningskärm (jag hade två användarkonton på den av lite olika skäl) tog det 5-10 minuter innan den var färdig med allt i början. Prestandaskillnaden efter ominstallation tog andan ur mig.

Nu har jag precis ominstallerat min nuvarande Samsung för första gången efter 2 år och 8 månader, vilket är nytt rekord. Och det skedde inte för att jag var tvungen, utan beroende på att grafiken börjat hacka lite smått. I övrigt är datorn lika snabb/seg som när den var ny. Med bred marginal nytt rekord!

Webbläsaren startar kanske någon sekund snabbare och grafiken har slutat hacka, men prestandaskillnaden är så liten att jag inte kan utesluta placebo!

Efter 2 år och 8 månaders användning (och innan ni säger något om att jag har tråkigare användningsvanor – 40 GB mer eller mindre nödvändiga program är borta ur datorn i samband med ominstallationen, så jag tror vi kan räkna bort det!) är prestandavinsten, om den finns, att beskriva som “bättre flyt” istället för att den är klart mätbar med en vanlig armbandsklocka (utan stoppur).

Sådant inger förtroende på mig!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

