Väl talat Anna Kindberg Batra, men se upp med högmodet.

Har precis, med lite starthjälp från en moderat Facebookbekant, sett Anna Kindberg Batras tal på moderaternas kongress. Och det var bra. Riktigt bra.

Bara ett par saker jag fäste mig vid som jag inte riktigt går med på:

  1. Inte ett ord om hållbarhet. Då blir miljöpartisten inte glad! Och nu pratar jag om både Ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Det är inte bara klimat och miljö jag saknar, utan lika mycket empati och sympati med de den grupp hon kallar det nya utanförskapet. De som aldrig kommer in på arbetsmarknaden, där hon för övrigt glömde personer med funktionsnedsättningar, inte minst personer med NPF.
  2. Har moderaterna någonsin varit i närheten av att vara det ledande skolpartiet???
  3. Hon glömmer en sak om populister. De skyller alltid på någon annan – och menar inte sällan att vi kan sätta oss ned och rulla tummarna för någon annan (eller de själva) löser problemet. Som när en nyliberal politiker menar att bara man sänker skatten så löser näringslivet alla problem. Eller riktigt inbitna personer åt andra hållet som menar att staten alltid löser allting på bästa sätt. Det stämmer inte heller och är i bägge fallen exempel på populism.
  4. Den arbetsmarknad vi har idag är arbetsgivarens marknad. Att man inte bara har rättigheter utan också skyldigheter måste gälla även för företagen. Och eftersom företagen har mycket mer makt över samhället än enskilda medborgare är risken stor att oseriösa arbetsgivare utnyttjar situationen. Vi arbetslösa måste behandlas med både morot och piska. Glöm inte moroten!
  5. Det duger inte att styra ett land som flickan i Alice i underlandet. Det innebär att liberalpopulistiska hållningen jag hänvisar till att  näringslivet ska lösa alla problem. Det duger inte. Till exempel när det gäller de nya utanförskapet och migrationspolitiken som just nu sätts på hårda prov.

Men att jag kan sammanfatta de flesta invändningar jag har mot moderatledarens tal på moderaternas kongress, 40 minuter långt, i ett så här kort blogginlägg, det är ett gott betyg, och tyder på att vi nog ska passa oss väldigt noga för att underskatta Anna Kindberg Batra nästa riksdagsval, som jag för allt i världen hoppas blir 2018. Varken förr eller senare!

Och menar hon allvar med att hjälpa regeringen fram till dess där det går så är hon vad mig anbelangar varmt välkommen!

Jo en sak till angående punkt 1. Vad som många gånger bland annat behövs när man tar hand om samhällets svaga, det är att inte från riksdagshåll eller regeringshåll låsa upp de som behöver hjälp vid en möjlighet eller en väg. Det gäller att hjälpa de som vill eller ska hjälpa (som personer på försäkringskassan eller arbetsförmedlingen) en hel verktygslåda med möjligheter. Så i många fall behövs det, jämfört med idag, helt enkelt en avreglering.

Och det brukar ju inte moderater ha något emot!

Och så ser jag fortfarande lite grand att moderaterna tar åt sig äran av saker de själva inte åstadkommit. Det kan bara sluta i elände det!

Det här inlägget postades i Moderaterna, Politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

