Dags att avsluta en diskussion

För några veckor sedan, så länge sedan så jag från början tänkte lämna ämnet helt, hamnade jag i en twitterdiskussion eftersom jag inte är direkt tänd på Opels nya (nåja…) modell Karl. Denna diskussion gav mig idén att blogga om det, jag fick inte till ett bra blogginlägg och tänkte strunta i alltihop men idag när jag såg ett gammalt Top Gear-avsnitt bestämde jag mig ändå för att skriva några rader om detta.

Mina tweets löd som följer:

Jag börjar misstänka att mina ”fördomar” mot Opel inte är fördomar… http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-opel-karl-2015 …

Och

One more thing about Opel Karl. #GM: We in europe didn’t ignore your Korean cars because of the badge. We ignore them because they are bad.

Låt mig nu klargöra en sak: Kia/Hyundai har visat med utmärkt tydlighet att det går alldeles utmärkt att göra bra bilar i Korea! Det är alltså inte Koreanerna det är fel på, vilket en av mina dåvarande följare på Twitter tycktes tro.

Det är GM som inte kan hantera sin Koreanska avdelning. Vilket ärligt talat inte är så konstigt för de lyckas inte med något annat heller.

Opel Karl är samma bil som den Chevrolet Spark som lanserades för några år sedan och som numera inte säljs i Europa. Och vad jag förstår är det verkligen samma bil, undantaget kosmetiska förändringar (säkrast att reservera sig där då motorjournalister har en tendens att skriva att det är “samma bil” när det inte alls är det varje gång de vill racka ned på ett märke). Samma bil som i Top Gears stora konsumentundersökning för 2014 presenterades som Storbritanniens sämsta bil! http://www.topgear.com/car-news/list/uk%E2%80%99s-ten-least-reliable-cars

Tittar man på JD Powers stora undersökning får man samma resultat. Det spelar ingen roll om det står Daewoo eller Chevrolet på luckan och det spelar nästan ingen roll när de är utvecklade, även om en viss kvalitetsförbättring skett. Det är helt enkelt usla bilar.

Europeiska bilkunder är inte så korkade att vi springer och köper en usel bil så fort den får ett etablerat märke på fronten, det funkar knappt ens om det står Mercedes, BMW eller Audi i fronten. Det funkar inte ens särskilt bra om här i Sverige om det så står Volvo i fronten.

Så länge bilarna är usla spelar det ingen roll. Så snälla GM, det handlar inte om vilket märke det står i fronten. Det handlar om hur bra eller dålig bilen är.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

